Tung ryggsäck

De som ger sig iväg och vandrar i Sarek i 2-3 veckor, hur tung packning har de? Om man behöver 20 kg för en vecka på Kungsleden, då känns det som man skulle komma över 30 kg för Sarek. Eller är det fjäderlätt och Survivorman som gäller?

Ja du, lycka till med att du just startat en oändlig debatt:)

Men 2 veckors tältboende med eget tält och eget stormkök brukar landa på runt 22-23 kg för mig (fjäderlättarna skakar nu på huvudet åt mig). Över 30 har jag haft en gång och har ingen tanke på att göra det igen.
 

avslutad210712

Gäst
Som den tjuriga gubben mot strömmen som jag är så tycker i alla fall jag att 20 kg är lätt även om man drar med sig säcken upp till Kaffedalen. 25 kg tycker jag fortfarande inte är besvärande tungt på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Självklart är det lättare med lättare packning det fattar väl vem som helst men om killen tycker att 20 kg inte är något större problem så låt honom bära det.
 
Klart han fâr bära vad han vill och hur han vill.
Men jag tolkade hans trâd som att han ville ha synpunkter pâ sina planer.
Om han sedan struntar i allt o gör tvärt emot spelar ju ingen roll alls för oss andra.

20-25kg är inte orimligt alls att bära, men om det är premiärturen man gör ska man nog akta sig för att bedöma hur lätt det är efter en runda pâ plattlandet en gâng.
Vi vill väl att andra ska gilla att vara ute o vandra oxâ och inte bli avskräckta pga ryggont mm.

Vi har ju ett färskt exempel pâ vd som händer om man inte är fysiskt och psykiskt förberedd i trâden om Gröna Bandet.
 
10 l vattendunk?!

Eum... du känner till att vattnet som rinner i jokkarna är drickbart va? Skippa dunken och ta med en eller två fältflaskor istället säger jag - fyll på efterhand - och spara in 8-9 (!) kilo packvikt + plats i väskan i ett slag (utan att förlora något på kuppen). Verkar vara ett ganska uppenbart förslag?
 
Eum... du känner till att vattnet som rinner i jokkarna är drickbart va? Skippa dunken och ta med en eller två fältflaskor istället säger jag - fyll på efterhand - och spara in 8-9 (!) kilo packvikt + plats i väskan i ett slag (utan att förlora något på kuppen). Verkar vara ett ganska uppenbart förslag?


sitter här och fnittrar och kan inte bestämma mig för om Harald är ironisk eller inte fattat ursprungsinlägget, men kul vart det
 
sitter här och fnittrar och kan inte bestämma mig för om Harald är ironisk eller inte fattat ursprungsinlägget, men kul vart det

Haha, kan tala om att Harald inte var ensam om den tanken.. Jag skummade igenom texten i 1:a inlägget, och undrade också vad f-n han skulle släpa på en 10l dunk med vatten på Kungsleden för!? Sen kom nästa inlägg, ännu dummare(!), och tyckte han skulle ta den med sig tom, istället för att lämna den hemma! Det fick mig att gå tillbaka och läsa lite mer noggrant... :)
 
Senast ändrad:
Jag lyckas ofta hamna på 30-32 med antingen hagelbössa och ammunition, alt. fiskeprylar, och lyxkäk plus eget 3 kg tält och kanske 2-3 öl. Då är det jobbig vandring ut en heldag men sedan jakt i flera dagar och lätt ryggsäck. Har man inte tränat är det en liten chock för kroppen. Har också haft 32 kg i startvikt i Sarek (stegjärn, isyxa m.m.). Att ha 22 kg i säcken på mer normal vandring utan fiske eller jakt var en otrolig skillnad. Att komma ner på 15 skulle väl vara bra men jag ser inget behov just nu. Känns inte jättejobbigt än men med åren kanske det blir viktigare, är 39 nu.
 
aahh...

...måste medge att jag missförstod helt. Satt här och vägde packningen och försökte spara in på varje gram - och så kikade jag in här på utsidan där någon klåpare skrev om att släpa med sig en 10l-dunk med vatten - och ingen invänder heller... höll ju på att få spader :)

Och för att adressera den egentliga frågeställningen: min egen packvikt ligger just nu (uppskattningsvis det är inte färdigvägt ännu) strax över 20 kilosstrecket - upp till 25 kg brukar jag säga är OK som startvikt om man har maten med sig. Senaste åren har jag legat på ca 20 när jag går ut - det brukar funka alldeles utmärkt (och då är jag inte särskilt kraftigt byggd).

Några av de första åren när jag fjällvandrade låg jag i intervallet 25-dryga 30 när jag gick ut - jag överlevde, men såhär i retrospektiv kan jag ju medge att det inte är att rekommendera!
 
som många skulle säga här

Banta vikten. köp en lätt ryggsäck, en lätt sovsäck, light liggunderlag, ett light kök, torka all mat och köp lättviktskläder. du komemr ner flera kilo i vikt, och pengarna rullar.

ett par sköna jeans och god mat är mig viktigast
 
Ang. vikt på packning så börjar man ibland fundera vad folk tar med sig =)

Springer just nu runt och packar det sista inför 2 veckors Sarekvandring, vi är förvisso 2 pers, men verkar som vi väger in på ca. 21kg var, och då med 4kg Hillebergtält, 3,3kg tunga ryggsäckar, samt Isyxor och stegjärn.

Tycker det känns helt okay!

På vinter däremot landar jag på ca 30kg för längre turer.
 
Jag börjar också fundera på om jag inte borde platsa hos lättpackarna snart... 12 dagars Sarekvandring förra året: 32 kg TILLSAMMANS på två personer, 8 dagars Kungsledenvandring i år, 5 dagars mat från start: 21 kg TILLSAMMANS på två personer (men då var det med min sjuåriga dotter och små kläder väger väl mindre än stora). Det blir i o f s mindre om man delar på tält och kök, men det är ju lika mycket på två som vissa tar med sig själva...

Jag har ju massor av plats över att ta med isyxa, fiskeutrustning, monsterkamera, öl och sånt om jag skulle vilja det någon gång! Om jag inte har barnens saker att bära på då menar jag.

De bör nämnas i sammanhanget att vi började köpa in lättare grejer efter den gången vi fick för oss att släpa packningen över Vierranvarre för några år sedan, innehållande mestadels gammal tung utrustning som hängt med sen min starke, föga viktmedvetne fader drog med oss ut på fjället på 70-80-talen.
 
inga problem...

att gå Kungsleden första gången med en Kajka på 25 kg. Jag gjorde det själv förra året (Fjällräven Classic, 4 dagar, Kajka 85) och upplevde inga som helst problem med det. Av olika anledningar så fick jag inte säcken förrän dagen innan vi skulle åka, men det enda som hände var att säcken blev skönare för varje dag.

Dock hade jag tränat upp mig i god tid innan, både på gymmet och med promenader, dock inte så många med ryggsäck. Så om du tycker att det känns bra nu, så tror jag inte det blir några problem. Ha en riktigt skön tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
Dixi Funkar teleskopstavar vid tung belastning? Fjällvandring 9
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg