Tanken från början, var att cykla med min son ifrån Nora vid Örebro till Söderköping (Mem) och följa Göta kanal fram till Vänen och tillbaka till Nora. En sträcka på 65-70 mil. Vi skulle cyklat i ca 2 veckor.
Det visade sig att han inte ville följa med när jag vill tälta på campingplatser när det finns sådana att tillgå.
Jag bor i Stockholm och har tänkt cykla Götakanal. Transportsträckan dit o hem blir längre än resan jag är intresserad av att cykla. Jag tog därför bilen till Nyköping, hämtade upp en vän som bor där, han erbjöd sig följa med och ta bilen tillbaka från Sjötorp vid Vänen där Götakanal börjar och hämta mig i Söderköping där Götakanal slutar. Det är en sträcka på ca 25 mil.
Jag har nu cyklat den, de tog 5 dagar. Man kan tänka sig att jag cyklade 5 mil per dag. Men så blir det inte. Vissa sträckor är trevligare att cykla än andra, tråkiga sträckor lika med, många avverkade mil per dag, trevliga sträckor eller campingplatser, lika med få avverkade mil. Sista dagen är också förknippad med hemlängtan
inte bara många mil på grund av tråkig väg och regn.
Dag 1. 1,4 mil
dag 2. 5,1 mil
dag 3. 7,4 mil
dag 4. 2,5 mil
dag 5. 8,9 mil ihållande regn hela dagen
Cykel o kärra vägde 100kg och jag väger 80. Det blir 180kg. Jag upplevde inga problem med denna vikt. Poängen är att cykla sakta om man har en tung cykel för att spara på kroppen. Jag känner inte av någon träningsvärk. Trots att jag bara cyklat 60 mil, fördelat på tre månader innan. Före dess har jag inte cyklat alls på 20 år.
Första dagen då jag köpt cykeln, cyklade jag endast en kilometer och trodde att jag skulle dö. Jag var helt slut. Jag har alltså börjat helt utan cykelmuskler. 60 mil låter mycket men det är 20 mil per månad fördelat på 30 dagar. Det är alltså ytterst lite cykling jag har bakom mig. Det går alltså att cykla tungt. Inget nytt för mig då jag gjort det i en 10 års period för 20 år sedan.
Det var precis så nu när jag cyklade, som jag mindes, hur det var förr. En stor frihetskänsla och mycket närhet med naturen.
Tack vare min vän i Nyköping hinner jag nu cykla en sväng på Gotland också
tyvärr blir jag tvungen att ta bilen för att jag vill ha med mig hunden. En liten dam på 13 år, som inte klarar av värmen eller en hel dag på cykeln då hon inte får ro till sömn.