Priser
Att bo och leva i Nepal är billigt. Jag var där en månad och spenderade inte många kr, några tusen på sin höjd. Ett tips är att ta med sig dollar i olika valörer, betalar man hotellkostnader, guider och avgifter i dollar kan man komma undan billigt.
Man klarar sig bra på 100 kr per dag uppe i bergen, lägg till 10kr och man har råd att njuta av läsk och snickers till lunch. Vatten är ingen ide att köpa då det finns gott om kranar i varje by, efter ett tag vänjer man sig vid bismak av klor och jod som vattenreningen ger. Spar dina pengar men framför allt på Nepals miljö. Om man är kinkig vad det gäller smaker kan man köpa silvernitrat, här i sverige, vilket renar lika bra men ger ingen bismak , något dyrare dock. Att bo i Kathmandu är också billigt, glöm inte att pruta eftersom första priset är väl tilltaget. Räkna med 50kr natten för hyfsat bra rum med varmvatten.
Kostnaden för parkavgifter tror jag ligger runt 300kr, jag betalade mer då jag var tvungen att ge en liten extra gåva till personalen eftersom de hade stängt när jag kom dit. Så kolla öppettider. Enklare sätt är att lösa det genom trekking byrån, men då blir det dyrare och risk att få en guide på halsen. ACAP kontoret ligger på Tridevi Marg, utanför stadsdelen Thamel, i eller i närheten av ett stort shoppingcenter.
Hälsningar Leif