Trekkertent Saor

Nu har jag vägt stängerna. Alla tre är av samma typ dvs DAC Featherlight NSL och 293cm långa.
1) 9mm, sektioner 40cm (43cm), 162g
2) 10mm, sektioner 40cm (43cm), 210g
3) 9mm, sektioner 33cm (36cm), 162g

Längd inom parentes är transportlängd dvs inkl skarvhylsa.
1 är original Akto, 2 är original Nammatj 2GT, 3 är en Helsport stång jag kapat till 293cm (original 295cm) för att passa Akto.

Sedan funderar jag på:
  • Ringar som tål att tryckas ner i marken snarare än snörloopar vid markfästpunkterna (är det overkill??
Flätade justerbara nylonband (gärna med metallringar) är ju att föredra, men gissar att tillverkarna anpassar linornas hållfasthet till vad yttertältsväven och linornas infästning klarar av. Hellre att en marklina går av än att yttertältet säger ritsch ratsch och de får ett reklamationsärende på halsen.
Sedan stormlinor i tydlig signalfärg enligt din fundering. ABSOLUT! Jag har haft ett tält med svarta linor, vet inte hur mycket jag snubblade och trasslade in mig i dem även i fullt dagsljus, klart irriterande!

Jag har bollat lite idéer med Marc för att storm- och fjällsäkra lite ytterligare. De här ändringarna rådde han mig att göra:
  • 9,6 mm-bågar (det finns också 10 mm, men det bör väl räcka med 9.6?)
  • Extra fästpunkter för tältlina+markfäste längs kortsidorna (kanske inte nödvändigt men väger ju knappt något att göra så...)
  • Kraftigare tältlinor till de fyra hörnen (vet inte om detta behövs)
Sedan funderar jag på:
  • Ringar som tål att tryckas ner i marken snarare än snörloopar vid markfästpunkterna (är det overkill??)
  • En mindre och förstängbar meshpanel (som på Unna) - det här behöver ni inte ge mig råd kring för detta är helt imperativ för mig ;)
Och så lite ytterligare komfort:
  • Ytterligare ett par fästpunkter för tvättlinor etc i innertälttaket
  • Toggles with elastic loops instead of clips (kan inte översätta) som @veni
  • Nån stark färg på linorna som @veni
Jag fick ingen viktuppskattning för de ändringar han föreslog men det är ju extra vikt som onekligen är viktig. Modifikationen på innertältet skulle typ bli +20 gram, så det är ok för mig.
Ringar istället för snörloopar till markfästen +20-30 gram kanske - är det onödigt..? Jag vill få ner ordentligt i marken och har fått för mig att snörlooparna är en dålig lösning men baserar det bara på att jag endast haft tält med ringar vid markfästena. :D

Innertältdörren ska visst vara större som standard nu (till skillnad från bild som finns online), och i princip täcka hela innerväggen.

En fundering jag har är hur tältlinan är fäst i bågen vid en punkt. På Unna har linan två fästpunkter. Det kräver då dubbelt så lång lina givetvis. Eller är det en extra fästpunkt jag anar på bilderna...? @veni ?

Visa bilaga 44356

Alternativ?
Det kommer ju inte direkt bli ett UL-tält med mina ändringar, men ett snäpp lättare än mitt Akto utan att tumma på comfort och säkerhet. Går det att få ett lika fjällsäkert (och idiotsäkert) tält till lägre vikt, är frågan?

Enbågskonstruktionerna går bort då jag redan har det och nu vill ha en annan konstruktion med mindre sluttande tak av olika anledningar, bl a kondens på fotändan.

Enda vettiga och enligt folk stormsäkra alternativet som jag ser är Tarptent Stratospire, men då hade jag velat ha 1-manstältet i Ultra, vilket inte finns än - finns bara 2-manna, och den går bort pga den onödigt stora ytan.
Mitt Saor har bara en fästning för linan. Och bågarna är 9 mm och det ökade vikten med 100 g skulle jag tro. 1,2 kilo enligt websidan men min vägde ganska exakt 1,3 kilo utan tältspikar. Om du väljer 10 mm bågar ökar vikten ytterligare 100 g. Det där med ringar har jag ingen åsikt om.
När jag beställde mitt inför en September vandring (4 veckor) i norra Finland och Nordnorge (Varanger halvön som är känd för att blåsa mycket) bollade jag också med Marc och han tyckte att 9 mm stänger borde räcker eftersom det är en liknande miljö som i Skottland.
Men det är klart du kanske rör dig i ännu mer vind utsatta miljöer och långt utanför civilisationen. Mitt Saor kom i slutändan inte så mycket till användning just där eftersom jag sov för det mesta i de designade "bird watching shelters" vilka var så häftiga. Så jag vet inte hur bra mitt Saor presterar egentligen i vind.

Bilagor

• 24-05-18, Trekkertent Saor, IMG_6404.jpg
    24-05-18, Trekkertent Saor, IMG_6404.jpg
    2.5 MB · Visningar: 37
  • 24-05-18, Trekkertent Saor, IMG_6405.jpg
    24-05-18, Trekkertent Saor, IMG_6405.jpg
    3.2 MB · Visningar: 34
Jag har bollat lite idéer med Marc för att storm- och fjällsäkra lite ytterligare. De här ändringarna rådde han mig att göra:
  • 9,6 mm-bågar (det finns också 10 mm, men det bör väl räcka med 9.6?)
  • Extra fästpunkter för tältlina+markfäste längs kortsidorna (kanske inte nödvändigt men väger ju knappt något att göra så...)
  • Kraftigare tältlinor till de fyra hörnen (vet inte om detta behövs)
Sedan funderar jag på:
  • Ringar som tål att tryckas ner i marken snarare än snörloopar vid markfästpunkterna (är det overkill??)
  • En mindre och förstängbar meshpanel (som på Unna) - det här behöver ni inte ge mig råd kring för detta är helt imperativ för mig ;)
Och så lite ytterligare komfort:
  • Ytterligare ett par fästpunkter för tvättlinor etc i innertälttaket
  • Toggles with elastic loops instead of clips (kan inte översätta) som @veni
  • Nån stark färg på linorna som @veni
Jag fick ingen viktuppskattning för de ändringar han föreslog men det är ju extra vikt som onekligen är viktig. Modifikationen på innertältet skulle typ bli +20 gram, så det är ok för mig.
Ringar istället för snörloopar till markfästen +20-30 gram kanske - är det onödigt..? Jag vill få ner ordentligt i marken och har fått för mig att snörlooparna är en dålig lösning men baserar det bara på att jag endast haft tält med ringar vid markfästena. :D

Innertältdörren ska visst vara större som standard nu (till skillnad från bild som finns online), och i princip täcka hela innerväggen.

En fundering jag har är hur tältlinan är fäst i bågen vid en punkt. På Unna har linan två fästpunkter. Det kräver då dubbelt så lång lina givetvis. Eller är det en extra fästpunkt jag anar på bilderna...? @veni ?

Visa bilaga 44356

Alternativ?
Det kommer ju inte direkt bli ett UL-tält med mina ändringar, men ett snäpp lättare än mitt Akto utan att tumma på comfort och säkerhet. Går det att få ett lika fjällsäkert (och idiotsäkert) tält till lägre vikt, är frågan?

Enbågskonstruktionerna går bort då jag redan har det och nu vill ha en annan konstruktion med mindre sluttande tak av olika anledningar, bl a kondens på fotändan.

Enda vettiga och enligt folk stormsäkra alternativet som jag ser är Tarptent Stratospire, men då hade jag velat ha 1-manstältet i Ultra, vilket inte finns än - finns bara 2-manna, och den går bort pga den onödigt stora ytan.
Jag skulle kika på små pyramider. Vi har bra erfarenhet av Locus Gear som designade två olika innertält till vårt stora pyramidtält. Vi ville ha slittåliga golv och vanligt innertält med myggnätsdörrar, skandinavisk stil. Inga problem och bra pris.

Jag har sneglat på https://locusgear.com/en/products/hapi-sil under lång tid. Hapi går att få med olika bredd på innertältet och det finns en tarp som kan spännas över ingången som tillval.

Skulle för min del välja silnylon av hög kvalitet före dcf, dcf är för stumt och det riskerar att bliför hög belastning på linfästen mm.

De små pyramiderna kan användas med två stavar ställda som ett A i mitten av tältet vilket ger stort utrymme och närmast bombsäkert.

//J

Skulle för min del välja silnylon av hög kvalitet före dcf, dcf är för stumt och det riskerar att bliför hög belastning på linfästen

//J

Det här är intressanta aspekter som det tycks råda lite olika åsikter/erfarenheter kring, men kanske inte så mycket erfarenhet. Tillverkare och entusiaster hävdar att DCF är det starkaste och stummaste och bäst just därför. De som varit med om tält som gått sönder håller kanske inte med. Och vi andra "tror" på det ena eller det andra. Jag vet inte. Mina betänkligheter kring DCF handlar även om livslängd. Hur är tältet om 10 år, håller det så länge.

Jag har långt ifrån bestämt mig.

Men små pyramider går bort pga för mycket sluttande väggar plus att jag ska ha solitt innertält.

Det här är intressanta aspekter som det tycks råda lite olika åsikter/erfarenheter kring, men kanske inte så mycket erfarenhet. Tillverkare och entusiaster hävdar att DCF är det starkaste och stummaste och bäst just därför. De som varit med om tält som gått sönder håller kanske inte med. Och vi andra "tror" på det ena eller det andra. Jag vet inte. Mina betänkligheter kring DCF handlar även om livslängd. Hur är tältet om 10 år, håller det så länge.

Jag har långt ifrån bestämt mig.

Men små pyramider går bort pga för mycket sluttande väggar plus att jag ska ha solitt innertält.
Ok, fair enough. Gällande de japanska tälten så syr han innertältet precis som man vill ha dem. Våra är i vanlig väv med separata myggnätsdörrar, precis som vilket skandinaviskt tält som helst. Och gott om plats pga rejäl takhöjd.

//J

Ok, fair enough. Gällande de japanska tälten så syr han innertältet precis som man vill ha dem. Våra är i vanlig väv med separata myggnätsdörrar, precis som vilket skandinaviskt tält som helst. Och gott om plats pga rejäl takhöjd.

//J
Kan man beställa inner med solidväv till pyramiden hos Locus gear? Hade lätt skaffat ett MLD dolomit xl om de hade solid inner som alternativ..

Kan man beställa inner med solidväv till pyramiden hos Locus gear? Hade lätt skaffat ett MLD dolomit xl om de hade solid inner som alternativ..
Ja precis, som jag skrev 😉. Han/de svarar på engelska och jag fick bilder på de olika alternativen som fanns, bl a olika färg på innertältsvävarna.

Vi har numera innertälten även till ett MLD, funkar perfekt.

//J

Ja precis, som jag skrev 😉. Han/de svarar på engelska och jag fick bilder på de olika alternativen som fanns, bl a olika färg på innertältsvävarna.

Vi har numera innertälten även till ett MLD, funkar perfekt.

//J
Tack för ditt svar. Är det MLD som gjort ert inner, eller funkar LG:s inner oxå?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg