Jag har bollat lite idéer med Marc för att storm- och fjällsäkra lite ytterligare. De här ändringarna rådde han mig att göra:
- 9,6 mm-bågar (det finns också 10 mm, men det bör väl räcka med 9.6?)
- Extra fästpunkter för tältlina+markfäste längs kortsidorna (kanske inte nödvändigt men väger ju knappt något att göra så...)
- Kraftigare tältlinor till de fyra hörnen (vet inte om detta behövs)
Sedan funderar jag på:
- Ringar som tål att tryckas ner i marken snarare än snörloopar vid markfästpunkterna (är det overkill??)
- En mindre och förstängbar meshpanel (som på Unna) - det här behöver ni inte ge mig råd kring för detta är helt imperativ för mig
Och så lite ytterligare komfort:
- Ytterligare ett par fästpunkter för tvättlinor etc i innertälttaket
- Toggles with elastic loops instead of clips (kan inte översätta) som @veni
- Nån stark färg på linorna som @veni
Jag fick ingen viktuppskattning för de ändringar han föreslog men det är ju extra vikt som onekligen är viktig. Modifikationen på innertältet skulle typ bli +20 gram, så det är ok för mig.
Ringar istället för snörloopar till markfästen +20-30 gram kanske - är det onödigt..? Jag vill få ner ordentligt i marken och har fått för mig att snörlooparna är en dålig lösning men baserar det bara på att jag endast haft tält med ringar vid markfästena.
Innertältdörren ska visst vara större som standard nu (till skillnad från
bild som finns online), och i princip täcka hela innerväggen.
En fundering jag har är hur tältlinan är fäst i bågen vid
en punkt. På Unna har linan två fästpunkter. Det kräver då dubbelt så lång lina givetvis. Eller är det en extra fästpunkt jag anar på bilderna...?
@veni ?
Visa bilaga 44356
Alternativ?
Det kommer ju inte direkt bli ett UL-tält med mina ändringar, men ett snäpp lättare än mitt Akto utan att tumma på comfort och säkerhet. Går det att få ett lika fjällsäkert (och idiotsäkert) tält till lägre vikt, är frågan?
Enbågskonstruktionerna går bort då jag redan har det och nu vill ha en annan konstruktion med mindre sluttande tak av olika anledningar, bl a kondens på fotändan.
Enda vettiga och enligt folk stormsäkra alternativet som jag ser är
Tarptent Stratospire, men då hade jag velat ha 1-manstältet i Ultra, vilket inte finns än - finns bara
2-manna, och den går bort pga den onödigt stora ytan.