Pyramidtält

Då jag har pulka funderar jag på en hellängds tältstång i aluminium. Svagaste punkten borde väll rimligtvis vara skarverna ? Eller vad tror du ?
Alternativt delad grövre
Absolut är skarven en svag punkt, och det både om den är svagare och starkare än knäcklasten i fält, eftersom den skapar en svårkalkylerad brottanvisning.

Men hypotetiskt, eftersom jag inte kan detta: nackdelen med en odelad stång är kanske att den är svårare att få upp? Och/eller att man inte kan "sänka" tältet genom att plocka bort ett segment i krisläge?

De som gjort värnförmånen i förra årtusendet kan byggt liknande konstruktioner av det som kallades "knäppetält" men som nog på formell militäriska hette tältdel. Mittpåle fick plockas i skogen. En lång person sover inte bekvämt raklång under en del och absolut inte ståhöjd.
Tältdel fanns både i tätslagen bomull (äldre och bättre i kyla) och galon (bättre i ihållande regn).
Finns en tråd här om det:
https://www.utsidan.se/forum/threads/knaeppetaelt.93812/

Både svenska, och utrikiska ekvivalenter, finns att köpa som överskott, bara en googling bort.

/Patrik, inga varma minnen av nätter under den i vindrock utan sovsäck

Jag har haft förmånen att testa knäppetälten men jag tänker mig 3*3 m tarp 2 st.

Tänk dig 4 slanor som sitter i hop i toppen, sedan två tarpar runt dessa. Kommer inte bli en perfekt vikning och en stor flik som kommer bli över. Borde funka rätt bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg