Tja. Man kan ju alltid spekulera. Jag tror absolut att turismen i Himalaya kommer att fortsätta att eskalera och med det kommer naturligtvis även orättvisor att importeras. Det får vi nog leva med.
Inget ont utan något gott. Låt oss hoppas att det kommer att läggas mer energi på att bevara natur och kultur så gott det går.
En etablering av helikoptertjänster i låt oss säga Nepal, av samma typ som i alperna eller våra svenska fjäll kan även vara till hjälp när det ska städas upp efter en en turistsäsong eller en expedition. Med sådana hjälpmedel kan parkförvaltningen ställa högre krav på klättrarna till exempel.
Jag hävdar dessutom inte att helikopterräddning som sådan kommer att öka turismen, Det är Davids mardrömsvision där han inte längre har ensamrätt till bergen.
. Jag gissade att detta kommer leda till att den okande himalaya turismen nu ytterligare underlattas och klienter utan rellevant erfarenhet kan "guidas" upp for saker som ar mer exotiska och mer "out of there reach"
Jag hävdar att turismen kommer att öka oavsett och att helikoptrarna kanske inte är ett så dumt då olyckstalen och miljöbelastningen kommer att stiga i takt med att turismen ökar.
Enligt mig (något optimistiskt) blir eposet så här.
Fler helikoptrar = Färre bärdjur då helikoptrarna kan ta sig fram betydligt snabbare och rätt skött, även billigare. Mindre bråk mellan herdarna och efterfrågan på djurfoder kanske inte längre inkräktar på övrig odling.
Hur styrelsen i SEHF fungerar har jag ingen insikt i men att dom lever kvar i imperialismens anda förvånar mig inte det minsta men faktum kvarstår. Det står ett modernt fungerande sjukhus i Khumbudalen. Vilket i mina ögon är en bra sak.
Min slutplädering :
Helikoptrar är ett oerhört kraftfullt hjälpmedel när det handlar om att rädda liv på oåtkomliga platser. Turismen i Himalaya kommer sannolikt att öka vare sig man vill det eller inte och med det även antalet olyckor. Helikopterräddningar kommer förhoppningsvis att kunna minska antalet dödsfall i bergen och på så sätt göra alpinismen lite mera rumsren och mindre testosteronladdad.
Vem vet. kanske det får motsatt verkan, En Everestbestigning kanske blir en besvärlig promenad istället för ett mandomsprov för pengastinna cowboys som aldrig tidigare sovit i tält.
Jag tror att Helikoptern kommer att vara framtidens melodi i Himalaya och att klanka ned på folk vars liv räddats med hjälp av helikopter just för att dom tog till ett sådant hjälpmedel på så hög höjd när man själv anlitar helikopter på samma höjd för att slippa besväret att rida i ett par dagar är ju rent vidrigt. Total brist på empati.