Vet inte riktigt vad Daniel stör sig på i resonemanget? Jag har inte sagt att man inte ska rädda folk om man kan. Jag har inte heller sagt att några piloter skulle varit inkompetenta (läs mitt inlägg igen, jag säger uttryckligen tvärtom). Du förstärker snarare min poäng: eftersom piloterna var kompetenta och vädret inte extremt så visar det ju på de inneboende riskerna som denna personal utsätter sig för för andras skull och för att det är deras jobb.
Men jag fortsätter envist att hävda att större möjligheter till räddning leder direkt till mer trafik på platser som annars bara skulle besökts av ett fåtal. På gott och ont. Om vi vill ha det så på en del platser är det helt rätt väg att gå - där. Om vi vill att människor skall få uppleva Sälenfjällen så ska vi ha räddningsorganisation för att hantera det. Vill vi ha mindre trafik på känsliga naturområden såsom Sarek, Svalbard eller delar av Himalaya så ska vi fundera på vad den ökade tryggheten för besökande äventyrare och turister leder till.
Vad gäller Svalbard, Joakim, så visst pumpas det in pengar (även om jag jobbade där senast 2004 så jag vet inte vad som hänt senare). Till exempel finansierar man en internationell flygplats och en räddningshelikopter. Det har inte så mycket med saken att göra. Det som är relevant är att väldigt lite verksamhet på andra platser än Sveagruvan och Longyearbyen är livsnödvändiga för samhället. Utom just turismen. Jag slår vad om att räddningshelikoptern ägnar mest tid åt turister på skidor, skoter eller i kajak. Rätta mig om jag har fel, men så såg det ut när jag var där.
Men jag fortsätter envist att hävda att större möjligheter till räddning leder direkt till mer trafik på platser som annars bara skulle besökts av ett fåtal. På gott och ont. Om vi vill ha det så på en del platser är det helt rätt väg att gå - där. Om vi vill att människor skall få uppleva Sälenfjällen så ska vi ha räddningsorganisation för att hantera det. Vill vi ha mindre trafik på känsliga naturområden såsom Sarek, Svalbard eller delar av Himalaya så ska vi fundera på vad den ökade tryggheten för besökande äventyrare och turister leder till.
Vad gäller Svalbard, Joakim, så visst pumpas det in pengar (även om jag jobbade där senast 2004 så jag vet inte vad som hänt senare). Till exempel finansierar man en internationell flygplats och en räddningshelikopter. Det har inte så mycket med saken att göra. Det som är relevant är att väldigt lite verksamhet på andra platser än Sveagruvan och Longyearbyen är livsnödvändiga för samhället. Utom just turismen. Jag slår vad om att räddningshelikoptern ägnar mest tid åt turister på skidor, skoter eller i kajak. Rätta mig om jag har fel, men så såg det ut när jag var där.