träna med däck

Braute; sa:
:) VI snakker om å "vinterpakke" sekken, hvor vi søker etter et vesentlig lavere tyngdepunkt enn ved"sommerpakket" sekk, og heller ikke bruk av "monsterrygga", men en grei dagstursekk med brede aksleremmer.
Oavsett hur breda axelremmar du har, så måste du ändå lyfta ena axeln vid varje stavtag, och i o m detta lyfter du den delen av säckens vikt med axeln. Gör på sikt bara ont, och ger mig veterligen ingen vidare träning av axeln. Det finns skäl till att midjeväskor är så populära bland skidåkare (men impopulära bland löpare, där midjeväskan skumpar för mycket, medan ryggsäcken inte måste lyftas lika mycket som vid skidåkning eftersom man inte stakar vid löpning)

Sadelmakare

Och ett kraftigt midjebälte är en del av lösningen eller också kan du köra med klättersele, men den drar ju i låren också.
Se till att grejorna passar utanpå vad du avser bära och ha allt från fillingar till ytterbyxor med flata sömmar.
Två dragpunkter är bäst och elastiskt rep ett måste, styrkan och kommentarerna kommer att följa dig.
Av egna erfarenheter vet jag att tung ryggsäck är obekväm oftast. Jag hade en stålplåt m/grövre på min mes. Min kamrat hade en massiv halvdörr, den gav dessutom luftmotstånd. Men vi fick som sagt var en hel del kommentarer.
Vill du öka belastningen med biltäck, dra två. Mellan däcken kan du koppla med snökedjor eller
vire.
Snökedjor till lastbilsdäck passar bättre på väg än i skogen då de ofta fastnar i spill från skogsavverkningen.

Go tur

Johan K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg