Steverino; sa:Mycket snack om att kinesisk båge är bra eller dåligt, men inget argument om varför den skulle vara bra/inte bra.
Tills någon kommer med ett bra argument till varför man ska belasta halskotorna med kroppsvikten i en onaturlig ställning väljer jag att tro att den är inte bra...
Överbevisa mig gärna!!!
Stefan
Tänker inte överbevis dig men komma med en liknande övning.
Som "gammal" brottare (25 år och brottades från 10 år upp tills 19) kan jag bara säga att vill man bygga en bred och stabil nacke så är kanske kinesisk båge en övning som är effektiv, har personligen aldrig prövat den men har däremot gjort en liknande övning.
Skillnaden är dock att du går upp i brygga och bara har benen och skallen i golvet. Denna övning är dock inget jag rekomenderar till vem som helst speciellt inte min flickvän. Även om hon skulle behöva träna nacke och axlar så krävs det en viss styrka innan man ger sig på övningen.
Mitt förslag är att börjar som knattebrottarna gör, dvs. lägg händerna på huvudet och håller emot medan man sänker och reser huvudet.
Därefter om man tycker att man klarar av att gå upp i bryggga kan man göra detta med händera bredvid nacken som säkerhet tills man känner att man klarar av det.
Om man vill diskutera skaderisken och om övningen i sig är hällsovådlig så kan jag endast hänvisa till ett besök på närmaste brottarklubb.
Hoppas att alla förstår hur man gör övningen. Lite svårt att förklara med ord.