Tråd för klimatdebatt

Undrar hur utsläpp från flyg bokförs.... :)

Hamnar allt på det land där planet startade ?
Eller delas upp på de länder som planet passerar ?
Bokförs kanske på de nationer vars medborgare finns ombord ?

Så om ett gäng Svenskar tar flyget från Rom till Paris, hos vem bokförs utsläppen ?
just nu bokförs det inte på något specifikt land, vad jag förstår.

Du kan läsa mer här:
https://climate.mit.edu/ask-mit/how...-share-greenhouse-gas-emissions-international

Undrar hur utsläpp från flyg bokförs.... :)

Hamnar allt på det land där planet startade ?
Eller delas upp på de länder som planet passerar ?
Bokförs kanske på de nationer vars medborgare finns ombord ?

Så om ett gäng Svenskar tar flyget från Rom till Paris, hos vem bokförs utsläppen ?
En helt rimlig fråga, men det är inga konstigheter. När man räknar konsumtionsbaserade utsläpp så hamnar utsläppen på den nation som passageraren är bosatt i. Inte svårare än så. Så i ditt exempel hamnar utsläppen på Sveriges konto. Det är ju egentligen självklart att det är konsumtionsbaserat man måste räkna - det produktionsbaserade räknesättet lägger ju skulden på människor som inte konsumerar det som orsakar utsläppen. Jag antar att det räknesättet inte tillkommit av en slump.

Jag tror att det finns ett enkelt samband: ju trängre man bor och utan bil (dvs typiskt i lägenhet i stan), desto lägre CO2-utsläpp. Det sammanfaller också många gånger med lägre inkomstgrupper. Det här är vad jag har hört men minns ej källa.

Det är lätt att minnas fel.

Det förefaller som storstad har högst utsläpp per capita.

Man behöver inte va nån "expert" för att se det stora hela. Det räcker att ha ett helhetsperspektiv. Experterna dyker mest ner i sina siffror och missar allt som oftast helheten. Sverige är en pyttenation och ligger redan långt för alla andra. Vi måste inte stressa medborgarna mer med en massa höga krav som inte ger effekt i det stora hela ändå. Vi ska vänta in resten av världen, och sen när de andra är ikapp, så kan vi gå på det igen och rädda världen.
Jag tycker det är skönt om vintrarna blir kortare. Jag åker inte skidor längre så jag bryr mig inte. Jag tar gärna en solcharter inrikes istället för att åka till kanarieöarna om det blir varmare hos oss, och man slipper ju flyga också. Det är ju bra.

Men i städerna tycker jag man ska begränsa antalet bilar, sluta bygga och istället riva. Förtätning är en riktigt stor miljöbov som orsakar mycket lidande.
Varför skriver du ordet expert inom citationstecken?

Yep, i denna tråd är alla som skriver inlägg experter. Dom som inte håller med är lågutbildade osv osv. Det är sen gammalt. Så TS regler 2a & 2b är riktigt bra !

Det är lätt att minnas fel.

Det förefaller som storstad har högst utsläpp per capita.

Läste du något annat än rubriken på artikeln? För där framkommer nämligen en lite mer komplex bild.

Till exempel:

Har du någon förklaring till varför småstadskommunerna är mest klimatsmarta?

– En förklaring till att storstadsborna har högst utsläpp är att de mest utsläppstunga industrierna i Sverige finns i de städer som Jordbruksverket klassar som storstäder. Även en
del av den produktion som är typisk för glesbygd, till exempel areella näringar, står för en del utsläpp som med detta sätt att räkna slås ut på en ganska liten befolkning, förklarar Terese Bengard.

Kvar blir då småstäderna med ganska stor tjänstesektor och industrier som inte tillhör de stora klimatbovarna.

Tittar man på utsläppen ur ett konsumtionsbaserat perspektiv, så ser man att Stockholmskommuner med hög inkomst, samt glesbygdskommuner har större klimatpåverkan än landsbygdskommuner och mindre städer.

– En person i en svensk storstad tjänar i snitt 88 929 kronor mer per år än en glesbygdsbo och har därmed ofta högre klimat- påverkande konsumtion, säger Terese Bengard och fortsätter:

– Att glesbygdsborna har så pass hög klimatpåverkan beror främst på konsumtion av exempelvis drivmedel och uppvärmning av bostaden. Delvis är det så att glesbygdsbor ofta har större hus som ligger i kallare och mer uppvärmningskrävande delar av landet. Samt att glesbygdsbor ofta har längre avstånd till olika typer av service, arbetsmarknad och sämre tillgång till service.

... Eller:
– Vi får ofta höra påståenden om att det vore bättre för miljön om alla bodde i storstäder och det cirkulerar begrepp som ”bondeskam”. Å andra sidan finns det en romantisk bild av att folk som lever och verkar närmare naturen per automatik blir mer miljövänliga. SCB:s statistik visar att ingen av de berättelserna stämmer helt överens med verkligheten.

En avsikt med rapporten är att nyansera debatten om var det är hållbart att bo och se att hela samhället behöver bättre förutsättningar för omställning, säger Terese Bengard.

... Och:

Fakta/ Utsläpp
baserade på produktion av växthusgas i land respektive stad. Ton/capita. Sverige 2015.

Storstad: 8,5

Stad: 5,5

Landsbygd: 7,2

Glesbygd: 7,5

Sverige utgör ca 1% av landarealen, vår befolkning är 0,01% av planetens. Vi hade en tämligen fosilfri elproduktion till vi i förtid stängde av huvuddelen av vår kärnkraft.
I andra delar av världen bygger man kolkraftverk för att tillfredställa ett ökat elbehov. Utveckling och industrialisering kräver mer energi. Detta är basfakta.

Nu har vi i alla fall benat ut att storstad har högre utsläpp än per person än människor som valt andra boendeformer.

Sen finns det naturligtvis olika anledningar till det, men det var ju inte anledningarna eller vad som bör göras åt det jag försökte sätta fingret på utan faktumet då det tidigare i tråden antyddes att storstadsboende var bättre ur klimathänseende.

Så var tydligen icke fallet.

Storstad: 8,5

Stad: 5,5

Landsbygd: 7,2

Glesbygd: 7,5

Senast ändrad:
Varför är det i princip tyst i samhällsdebatten om Sveriges placering i utsläppsligan?
Vad är orsaken?

I Europa är det bara två länder som har lägre utsläpp per invånare: Albanien och Malta.

Nedanstående lista ger perspektiv.

CO2 per land.png

Siffror för världens länder finns här.

Senast ändrad:
Varför är det i princip tyst i samhällsdebatten om Sveriges placering i utsläppsligan?
Vad är orsaken?

Relevant fråga.

Sverige är ett föredöme, inte minst om vi betänker att vi bor i ett kallt och glest befolkat land som behöver mycket energi till uppvärmning av bostäder och bilåkande för jobb pendling då kollektivtrafiken på landsbyggd inte sällan är dåligt utbyggd.

Vad är orsaken?

I Europa är det bara två länder som har lägre utsläpp per invånare: Albanien och Malta.

Nedanstående lista ger perspektiv.

Siffror för världens länder finns här.

Exactemente ! Kanske därför att miljöorganisationer och Mp och likande vill driva sina samhällsfientliga agendor osv. Då gäller det att inte publicera sådana siffror.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg