Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torkade ett par kilo kantareller här om dagen...de krymper avsevärt mycket mer än shampinjonerna gjorde.
Att torka rått kött är mycket gott, det håller inte så länge i rumstemperatur så jag kastar in det i frysen. Torkningen är mer för att det ska hålla över turen och vara lättare att bära...Går med fördel att äta som det är, rått, bara torkat. Inte alla som gillar rått kött har jag hört ifs.
Man kan marinera köttet innan man torkar det så är det inte lika rått. Lägg det i CajP grillolja (eller nåt egenblandat) i ett dygn, torka av med hushållspapper och torka.
Ett litet tips är boken av Anita Forsell som heter "friluftsmat". Den är ett uppslagsverk i fickformat som täcker det mesta.
Dels vad man behöver för bränsle, hur man gör och massor med goda recept.
Vår bok är ett välbläddrat ex. från -98, som det har hämtats många ideer och mycket inspiritation ifrån.
Man kan marinera köttet innan man torkar det så är det inte lika rått. Lägg det i CajP grillolja (eller nåt egenblandat) i ett dygn, torka av med hushållspapper och torka.
Vad skulle hända med köttet under ett dygn i grillolja, som skulle göra det mindre rått????? Om man denaturerar proteiner genom saltning eller med syra så kan jag förstå att man ändrar egenskaperna, men bara olja och kryddor och 1 dygn?
Vad skulle hända med köttet under ett dygn i grillolja, som skulle göra det mindre rått????? Om man denaturerar proteiner genom saltning eller med syra så kan jag förstå att man ändrar egenskaperna, men bara olja och kryddor och 1 dygn?
Det blir väl en del smak från kryddningen, men i övrigt kanske det bara är en psykologisk effekt. Har läst att man kan marinera innan torkning, provade det med gott resultat.