Torka mat

"Endast några veckor" "en väldigt kort period" , nej när man talar om animaliska livsmedel som dessutom varit uppvärmda(!!!)(obersevera att det var en hel gryta) då är 4 timmar den lagliga gränsen vid kommersiell produktion. Alltså, från att livsmedelet understiger 100grader till att det ska vara minus 18 grader eller tillräckligt torrt för att anses färdigkonserverat. Dessa regler är såklart hårt dragna och torkar man mat hemma behöver man itne stå med timern. Men det ger ett perspektiv, 4 timmar är allt som i tester har kräfts för att dödliga bakterier ska hinna växa till sig. Ett par veckor är i det perspektivet ganska mycket.

En gryta är inte optimalt att försöka torka och kan helt klart ha påverkat det slutgiltiga resultatet. Bättre då, att som nämnts tidigare, laga olika delar för sig och sen mixa ihop de torkade delarna. Antingen redan vid förvaring eller vid tillagning. Alternativt göra en "gryta" med mycket mindre vätska. Extra vatten går alltid att tillföra vid tillagning på utflykten.

Punkterna gällande kommersiell produktion förstår jag inte riktigt. Får det max ta 4 timmar för ett livsmedel att gå från ett tillstånd, tillagat eller färskt, med högt vatteninnehåll till "helt" torrt? Hur ska det gå till i hemmet? De flesta behöver 10-24 timmar på sig för att torka sin mat. Och vad har det med ett par veckor i torkat tillstånd att göra?

En gryta är inte optimalt att försöka torka och kan helt klart ha påverkat det slutgiltiga resultatet. Bättre då, att som nämnts tidigare, laga olika delar för sig och sen mixa ihop de torkade delarna. Antingen redan vid förvaring eller vid tillagning. Alternativt göra en "gryta" med mycket mindre vätska. Extra vatten går alltid att tillföra vid tillagning på utflykten.

Punkterna gällande kommersiell produktion förstår jag inte riktigt. Får det max ta 4 timmar för ett livsmedel att gå från ett tillstånd, tillagat eller färskt, med högt vatteninnehåll till "helt" torrt? Hur ska det gå till i hemmet? De flesta behöver 10-24 timmar på sig för att torka sin mat. Och vad har det med ett par veckor i torkat tillstånd att göra?

Från uppvärmt till "konserverat". Kyckllingen blev inte färdigkoncerverad och låg i veckor.

Om det räcker med 4 timmar i "dåligt" tillstånd för att livsmedel inte ska få säljas, tänk då ett som varit i dåligt tillstånd i ett par veckor.

Det är väl därför man i kommersiella sammanhang hellre frystorkar.

Men titta på såna livsmedel som parmaskinka, den lufttorkas ju långsamt. Det är inte så enkelt att de där fyra timmarna gäller alla situationer. För att bakterier ska kunna föröka sig måste de först hamna på livsmedlet, de finns oftast inte där från början. Därför är det viktigt med en god hygien när man förbereder livsmedel för torkning.

Men titta på såna livsmedel som parmaskinka, den lufttorkas ju långsamt. Det är inte så enkelt att de där fyra timmarna gäller alla situationer. För att bakterier ska kunna föröka sig måste de först hamna på livsmedlet, de finns oftast inte där från början. Därför är det viktigt med en god hygien när man förbereder livsmedel för torkning.

ja nu gällde det en kycklinggryta. som var tillagad. lite skillnad va.

nog finns de ohälsosamma bakterierna på livsmedelet redan från början,speciellt om det är animaliskt livsmedel. döda djur och eller deras kroppsprodukter är knappast sterila.

Ja men man har en hög salthalt (3-4%) i skinka innan man torkar den just för att skydda den mot de allra värsta bakterierna, alla livsmedel har bakterier från början! Normalt ca 1000 bakterier/g

Har torkat stekt kyckling, köttfärssås, tillagad rostbiff, stekt bacon och kallops med gott resultat. Fram till avresa har jag förvarat den torkade maten i kyl eller frys. Ska man ha lång (flera veckor) hållbarhet i rumstemperatur måste man torka ner det mycket och troligen också se till att salthalten är hög.
Är man bara ute upp till en vecka står sig normaltorkade kötträtter bra i svenskt klimat.

ja nu gällde det en kycklinggryta. som var tillagad. lite skillnad va.

Och som flera har skrivit så är det olämpligt att torka "blandade" rätter just av den anledningen.

Det jag opponerade mig mot var att det skulle vara nån slags naturlag att livsmedel blir dåliga direkt efter 4 timmar. Det beror helt på vad det är för livsmedel, just därför behöver man tänka till lite när man torkar och inte tro att det bara är att laga till nån maträtt och sen torka den.

Rätt utförd torkning är en mycket god konserveringsmetod.

Och som flera har skrivit så är det olämpligt att torka "blandade" rätter just av den anledningen.

Det jag opponerade mig mot var att det skulle vara nån slags naturlag att livsmedel blir dåliga direkt efter 4 timmar. Det beror helt på vad det är för livsmedel, just därför behöver man tänka till lite när man torkar och inte tro att det bara är att laga till nån maträtt och sen torka den.

Rätt utförd torkning är en mycket god konserveringsmetod.

Men ge dig, jag skrev redan från början att 4 timmar är den tid som gäller enligt lag, för kommersiell produktion, att den är väl tilltagen och inget man behöver rätta sig efter när man lagar mat hemma... Förklarade väldigt tydligt att jag tog upp det som exempel.
Det där med naturlag är något du kokt ihop i ditt eget huvud. Ingen har påstått något sådant här, förrutom du.

Det jag opponerade mig mot var ditt påstående
4 timmar är allt som i tester har kräfts för att dödliga bakterier ska hinna växa till sig. Ett par veckor är i det perspektivet ganska mycket.

Jag menar att det är under DÅLIGA förhållanden som det kan växa till så snabbt som på fyra timmar, men är man noga med hygienen är det inte alls lika stora problem.

Idag jobbar man ju inom livsmedelsbranchen väldigt mycket det man kallar "kontrollerad miljö" just för att göra så livsmedel håller längre. Man ser till att nivån av hygien är så hög att det hamnar minimalt med bakterier på livsmedlen.

Det finns inte alls bakterier på livsmedlen från början, inuti kött finns det inga bakterier, de kommer dit från utsidan (antingen djurets kropp vid slakten och styckningen eller från omgivningen vid hantering av köttet). Grönsaker kan det finnas bakterier på då de varit i luften, men grönsaker har ju ett inbyggt försvar mot dessa annars skulle de ju inte vara tjänliga efter att ha växt och mognat i flera veckor på plantan.

Nermander du lever i teorins värld, alla som bott i mellanöstern och överlevt vet att just utsidan av grönsaker är oftast svårt kontaminerad, det beror på gödsling, transport, en kärra för allt, bristfällig handhygien vid skörd, transport, försäljning, beredning. Det är därför alla grönsaker sköljs i rent rinnande vatten och i mellanöstern låter man dem bada i jodlösning, före avsköljning. Den kommersiella produkten brukar saluföras under namnet jodopaxlösning vilken späds.
En säker mix är persiljeköttfärs, där kan man se stora bakterimängder långt före 4 timmar.

Torka delat och blanda inför tillagning.
go tur

Nu missar du det lilla villkor jag har med: Hygien-nivån.

Är en tomat fullt ätbar som färsk så blir den inte sämre av att torkas.

Är tomaten otjänlig som färsk så blir den såklart inte tjänligare av att torkas, men vem har pratat om att torka otjänliga livsmedel? Det verkar lite meningslöst...

I persiljeköttfärs gör man just det jag menar bryter mot hygienen, man tillsätter bakterier från grönsakerna i köttet, då blir köttet dåligt. Men torkar du persiljan för sig och köttet för sig och blandar dem först när de är torkade blir det inget problem.

Det jag opponerade mig mot var ditt påstående

Jag menar att det är under DÅLIGA förhållanden som det kan växa till så snabbt som på fyra timmar, men är man noga med hygienen är det inte alls lika stora problem.

Idag jobbar man ju inom livsmedelsbranchen väldigt mycket det man kallar "kontrollerad miljö" just för att göra så livsmedel håller längre. Man ser till att nivån av hygien är så hög att det hamnar minimalt med bakterier på livsmedlen.

Det finns inte alls bakterier på livsmedlen från början, inuti kött finns det inga bakterier, de kommer dit från utsidan (antingen djurets kropp vid slakten och styckningen eller från omgivningen vid hantering av köttet). Grönsaker kan det finnas bakterier på då de varit i luften, men grönsaker har ju ett inbyggt försvar mot dessa annars skulle de ju inte vara tjänliga efter att ha växt och mognat i flera veckor på plantan.

Du påstår att forumanvändaren som hade torkat en kycklinggryta (som BLEV dålig) hade en industriellt desinfekterad lokal? OK

Du påstår att det inte finns några som helst bakterier i djurs magar, bland deras avföring, i deras blod osv? OK

Svårt kommentera dina påståenden utan att det låter hånfullt...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 27
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg