(...) ska vara ute och vandra i 30 dagar(med liten chans att handla något). Joanna! tror du att extrafettet i torkning håller så pass länge, jag måste ju förbereda i god tid? (...)
Jag har nog många gånger använt egentorkad, rejält fetthaltig mat, som hållit längre än så (och jag är ändå superkänslig för lukten av härsket fett, ratar minsta smula långt innan någon annan familjemedlem känner något alls). Men jag är noga med att packa/förvara så tätt och mörkt som det bara är möjligt - det är fr a exponering för syre och ljus, som påskyndar härskningsprocessen. Jag pressar min mat till "bars" (så det inte finns luft kvar mellan lösa bitar), eller vakuumförpackar.
En månad på tur i tempererat klimat tror jag inte är någon fara, förutsatt rätt förpackning, men måste du förbereda väldigt långt i förväg (typ ett halvår), så kan du kanske vänta med att tillsätta fettet tills det är dags, och/eller förvara portionerna i frysen under tiden (fortfarande så luftfritt som möjligt).
(...) letar efter recept på smör som ni skrivit om (skiras och kokas på något sätt) men hittar inte inläggen. Håller det ute i fält så pass länge?
Det gör det.
Här finns en summarisk beskrivning av de två sätten att tillverka skirat smör: det indiska resp. det "europeiska". Jag gör mitt enligt det senare enkla sättet. Inte 100% säkert för en ev. mjölkproteinallergiker, eftersom man troligen inte får bort varenda proteinmolekyl, men fullt tillräckligt ur alla övriga synpunkter. Mer åskådligt "recept" finns t ex
här (jag hoppar över punkten "häll över i en kanna", låter det hela skikta sig direkt i kastrullen).
Har ni något annat bra tips för energität mat.
Finns många bra trådar här på Utsidan, sök t ex på "lättviktsmat". Inte bara i "matavdelningen", utan även under "Lättpackning". Det är inte svårt att - utan att det på minsta sätt behöver bli trist/smaklöst/enahanda - komma upp i 600-650 kcal/100 g torrproviant, som dessutom inte kräver mer än uppkok + kanske svällning i hetvatten (= man spar även bränsle). Nötter och frön håller ju sådana värden helt naturligt och behöver inte ens tillagas
.
Själv gör jag ungefär som i
denna artikel, fast mer köttätande vandrare säkert skulle vilja ersätta en del av alla nötterna med t ex pemmican (också ca 600-650 kcal/100 g).
Jag behöver så mycket fett och kolhydrater med mig som jag kan till minsta möjliga vikt (...)
Det mest vikteffektiva är ju att satsa på hög andel fett. Det är precis där jag landat med min nöt/fröbaserade vandrarproviant, medan jag dragit ner rätt radikalt på kolhydrater. Men det är (med lägre fetthalt) ungefär så jag äter hemma också, och jag råkar ha lätt för att (mycket förenklat) "gå på fettmotorn". Meningarna är delade ang. hur långt man kan gå i det avseendet, och jag misstänker att det är väldigt individuellt. Däremot skulle jag inte snåla med (men inte heller överdriva) proteinintaget på en 30 dagars tur. Inte heller skulle jag vilja vara utan färsk vitlök och alla torkade grönsaker