Torka mat

Stintan

Läser med glädje era fantastiska tips och idéer. Förstår nu att jag torkat mitt kött för hårt,. Ska läsa om vätskehalter och testa igen.

ska vara ute och vandra i 30 dagar(med liten chans att handla något). Joanna! tror du att extrafettet i torkning håller så pass länge, jag måste ju förbereda i god tid?

Jag behöver så mycket fett och kolhydrater med mig som jag kan till minsta möjliga vikt och letar efter recept på smör som ni skrivit om(skiras och kokas på något sätt)men hittar inte inläggen. Håller det ute i fält så pass länge?

Har ni något annat bra tips för energität mat.

(...) ska vara ute och vandra i 30 dagar(med liten chans att handla något). Joanna! tror du att extrafettet i torkning håller så pass länge, jag måste ju förbereda i god tid? (...)
Jag har nog många gånger använt egentorkad, rejält fetthaltig mat, som hållit längre än så (och jag är ändå superkänslig för lukten av härsket fett, ratar minsta smula långt innan någon annan familjemedlem känner något alls). Men jag är noga med att packa/förvara så tätt och mörkt som det bara är möjligt - det är fr a exponering för syre och ljus, som påskyndar härskningsprocessen. Jag pressar min mat till "bars" (så det inte finns luft kvar mellan lösa bitar), eller vakuumförpackar.

En månad på tur i tempererat klimat tror jag inte är någon fara, förutsatt rätt förpackning, men måste du förbereda väldigt långt i förväg (typ ett halvår), så kan du kanske vänta med att tillsätta fettet tills det är dags, och/eller förvara portionerna i frysen under tiden (fortfarande så luftfritt som möjligt).
(...) letar efter recept på smör som ni skrivit om (skiras och kokas på något sätt) men hittar inte inläggen. Håller det ute i fält så pass länge?
Det gör det. Här finns en summarisk beskrivning av de två sätten att tillverka skirat smör: det indiska resp. det "europeiska". Jag gör mitt enligt det senare enkla sättet. Inte 100% säkert för en ev. mjölkproteinallergiker, eftersom man troligen inte får bort varenda proteinmolekyl, men fullt tillräckligt ur alla övriga synpunkter. Mer åskådligt "recept" finns t ex här (jag hoppar över punkten "häll över i en kanna", låter det hela skikta sig direkt i kastrullen).
Har ni något annat bra tips för energität mat.
Finns många bra trådar här på Utsidan, sök t ex på "lättviktsmat". Inte bara i "matavdelningen", utan även under "Lättpackning". Det är inte svårt att - utan att det på minsta sätt behöver bli trist/smaklöst/enahanda - komma upp i 600-650 kcal/100 g torrproviant, som dessutom inte kräver mer än uppkok + kanske svällning i hetvatten (= man spar även bränsle). Nötter och frön håller ju sådana värden helt naturligt och behöver inte ens tillagas :).
Själv gör jag ungefär som i denna artikel, fast mer köttätande vandrare säkert skulle vilja ersätta en del av alla nötterna med t ex pemmican (också ca 600-650 kcal/100 g).

Jag behöver så mycket fett och kolhydrater med mig som jag kan till minsta möjliga vikt (...)
Det mest vikteffektiva är ju att satsa på hög andel fett. Det är precis där jag landat med min nöt/fröbaserade vandrarproviant, medan jag dragit ner rätt radikalt på kolhydrater. Men det är (med lägre fetthalt) ungefär så jag äter hemma också, och jag råkar ha lätt för att (mycket förenklat) "gå på fettmotorn". Meningarna är delade ang. hur långt man kan gå i det avseendet, och jag misstänker att det är väldigt individuellt. Däremot skulle jag inte snåla med (men inte heller överdriva) proteinintaget på en 30 dagars tur. Inte heller skulle jag vilja vara utan färsk vitlök och alla torkade grönsaker :)

stintan(Lotta Blomberg)

Ett stort tack!
Har inte varit inne på det här att torka egen mat innan men har gjort en egen längre tur på 3 v och inser att är det något jag har gott om så är det tid, så varför inte använda den till att laga mat.
Det är tack vare er som jag hittade inspirationen.

Nu blir det att handla och testa igen.:)

Efter att jag plöjt igenom denna intressanta tråd har jag bestämt mig för börja torka mat själv. Jag hittade denna produkt och undrade om det är något att ha?

http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutr...asty-Food-Dehydrator-yellow/p/1093930_1_Style

Jag har den, tycker väl att den har både sina för och nackdelar. Tror inte att det är den bästa tork du kan köpa men den är smidig, lättanvänd och oftast har jag fått bra resultat. Man får prova sig fram med tider m.m. Men sen hade jag gärna haft exempelvis bättre möjligheter att reglera temperatur än de två lägen som finns. Ett rätt enerverande surr också då man torkar med den men det gäller säkert mer eller mindre för alla torkar.

Vill du inte köra i ugn tycker jag du kan testa denna, inte så stor investering (går att få billigare än på XXL) och som sagt, oftast ett bra resultat.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Väldigt intressant tråd!

Köpte en Sedona torkugn för att kunna torka på mer kontrollerad temperatur (rawfood) bla frukt och bär som godis till barnen.

Gjorde ett första försök till egentorkad maträtt:

Torkade:
Renskav
Soltorkade tomater (de i från butiken var inte riktigt torra)
Zucchini
Mixade allt i en mixer till ett grovt pulver

Tillsatte:
Lökpulver
Vitlökspulver
Timjan
Renfett som först smältes och separerades från hinnorna.

Resultatet blir likt pemmican. Antar att man kan styra fettmängden (eller utesluta) beroende på vilken kost man föredrar.

Kokade upp i vatten och tillsatte buljong och gräddpulver. Lät det dra ca 15 min.

Renfett och bra renskav kan kanske vara svårt att få tag i om man bor i de södra delarna av landet men går ju att byta ut mot annat.

Resultat: En mycket god soppa som resulterar i ca 20 Realpåsar till salu :)

Synpunkter?

Mums!
Det enda jag hade velat ändra på vore att
  • torka/mixa egen färsk lök (alt. purjolök) tillsammans med renskavs-zucchini-tomatmixen i st f att tillsätta lökpulver,
  • ta med några färska vitlöksklyftor på vandringen i st f att tillsätta vitlökspulver hemma.
Lovar att det blir betydligt godare, särskilt vad gäller vitlöken - vitlökspulver oxiderar snabbt och doftar oundvikligen lite unket oavsett ålder/hantering.

En liten knivsudd socker i uppkoket tycker jag förhöjer smaken hos många grönsaker, inte minst tomater.

Torka 2 dagar i rad med uppehåll på natten

Någon som vet när man torkar säg en grönsak som tomat som inte kräver förvällning, om man kan torka ex en kväll sen stänga av torken när man går och lägger sig för att sedan slå på den igen nästa morgon och låta allt vara kvar på ollarna över natten? Eller finns det några "risker" med det?

/Kjell

avslutad210712

Gäst
Någon som vet när man torkar säg en grönsak som tomat som inte kräver förvällning, om man kan torka ex en kväll sen stänga av torken när man går och lägger sig för att sedan slå på den igen nästa morgon och låta allt vara kvar på ollarna över natten? Eller finns det några "risker" med det?

/Kjell

Jag slår aldrig av torkapparaten innan jag torkat klart men har svårt att tro att tomater skulle bli förstörda. Man kan ju förvara färska tomater i rumstemperatur ett antal dagar utan annan förändring att de blir mjuka.

Jag slår aldrig av torkapparaten innan jag torkat klart men har svårt att tro att tomater skulle bli förstörda. Man kan ju förvara färska tomater i rumstemperatur ett antal dagar utan annan förändring att de blir mjuka.

Ja det är ju mycket sant. Vad tänkte jag på där? Förvarar ju själv tomater i rumstemperatur men säg grönsaker som normalt förvaras i kylskåp, min gissning är att det är bättre att torka klart helt och hållet på en gång men är det ALLTID en nödvändighet? Finns det någon som har testat det?

Jag tror det är svårt att säga generellt, det beror ju lite på hur mycket det hinner torka och vad som är risken med just det livsmedlet.

Jag skulle aldrig våga chansa, för det är inte så kul att bli magsjuk under en vandring.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg