Overkill...??
Hej hej...
Då jag började klättra i början av 80-talet gick jag en kurs. Jag tyckte det var lämpligt med tanke på att klättring trots allt är en s.k risksport.
Instruktören, en erfaren gammal räv som klättrat på många platser över jordklotet, tryckte hela tiden på en sak...SÄKERHETEN!! Vi nybörjare ansåg nog att det var väl mycket tjat om säkerhet, det var ju trots allt det hela kursen gick ut på, dvs att inte ramla ned och slå ihjäl sig. Klättra kan ju alla, mer eller mindre i alla fall. Nåväl, vid firning och topprepsklättring var regeln 3 st, av varandra helt oberoende förankringspunkter. Denna regel har jag, med några få undantag, tillämpat under min klätterkarriär. Undantagen har varit just då det handlat om att säkra i stora, kraftiga träd. Då har jag istället använt DUBBLA slingor och DUBBLA skruvkarbiner. Overkill säger många....javisst...men det är mitt, och mina klätterkamraters liv det handlar om. Att man skulle avstå från att sätta riktiga säkringar p g a tidsbrist är rent nonsens. Har man så bråttom i livet ska man nog ägna sig åt något annat än klättring. När jag klättrar vill jag koncentrera mig på den upplevelsen och inte fundera över om grejerna håller vid ett eventuellt fall (för..som alla vet...faller gör man förr eller senare). Dessutom, vid topprepsklättring då säkringsmannen står nere på marken, lever grejorna "ett eget liv" uppe vid säkringspunkten.
Självfallet är det ju upp till var och en hur man vill göra men en liten anekdot kan kanske illustrera vad jag menar;
Vid en klättringshelg i Utby utanför Göteborg för ett antal år sedan klättrade vi just med topprep. Intill oss höll några andra "kollegor" på med liknande verksamhet. Efter en stund kom en av dem fram till oss och frågade om vi kunde byta plats. Visst, självklart. Han föreslog att vi kunde låta repen vara kvar och använda varandras. Visst. Jag frågade hur deras topprep var säkrat och fick till svar att det var förankrat runt en stubbe och att det var "idiotsäkert". Vi bytte plats och jag började klättra, leden var ganska enkel och när jag kom upp över kanten fick jag se repet sitta med EN slinga och EN karbin (ej skruv). Slingan låg virad runt en ca 15 cm hög och ca 5 cm grov ENSTUBBE!!!
Jag lovar att jag fick puls.
Efter detta har jag aldrig, och kommer aldrig, att säkra mig med något jag inte med säkerhet vet är pålitligt.
Move on
Per