Begreppsförvirrning
Hej allihopa, nu får vi reda ut det här med rep.
(Det var bla jag som höll i ovan nämnda IRATA-kurs, jag brukar anse mig ha rimlig koll på utrustning)
Tre typer av rep/repsnören finns att få tag på från klättertillverkarna. Jag tycker vi helt bortser från båt-rep, lyftutrustning, biltema-tampar mm.
EN 1891, semistatiskt rep, finns i två klasser A och B.
EN 892, dynamiska klätterrep, finns i tre typer, enkelrep, halvrep och tvillingrep.
EN 564 repsnöre, 2-8 mm
För att krångla till det hela väljer någon/några reptillverkare att ha dynamiska enkelrep som de kallar "semidynamiska". Repen är ändå godkända enligt EN 892, och går fin-fint att leda på, de är alltså per definition dynamiska enkelrep, även om tillverkaren/försäljaren väljer ett annat uttryck i sin marknadsförning.
Statiska rep finns inte inom klättring. Glöm uttrycket, använd det inte, hjälp till att få bort förvirringen. Det heter semistatiskt rep EN 1891.
Det som sätts upp på storväggar är samma som det som det hissas på, dvs EN 1891. Det är även dessa som kallas grottrep, fortfarande EN 1891, men impregnerade och ofta typ B (tunnare).
Det går fint att topprepa med EN 1891. Var inte rädd för slack, det är JÄTTELUGNT.
I normen finns bla ett falltest med 100 kg, fallfaktor 0,3 fångrycket får max vara 6 kN.
De normala repen är 10,5-11 mm och är då klass A (finns mycket tjockare också, 15 mm iaf)
Det finns EN 1891 ner till 9 mm, dessa tunnare är klass B, och används inte inom höjdarbete.
Det är dock mycket ovanligt att semistatiska rep hänger uppe på klättergym i sverige (vill inte uttala mig om hur det är i andra delar av världen). Jag har varit på många väggar runt om i landet och inte sett ett semistatiskt någon gång. (Det har blivit några olika väggar då jag arbetar inom klätterförbundet med utbildning och klätterväggar).
Den "töjning" som anges på rep brukar benämnas arbetsförlängning.
På dynamiska enkelrep är det töjningen i % med belastning från 0 kg till 80 kg belastning. Max tillåtna förlängning är 10%.
På semistatiska rep mäts arbetsförlängningen i % vid töjning från 50 kg till 150 kg belastning. Max tillåtna töjning är 5%
Eftersom man mäter olika saker så är det inte intressant att jämföra.
Men den som har firat i full fart på ett långt semsistatiskt rep, och sen låst repbromsen, vet att det gungar till ordentligt, massa töj.
vad gäller repsnöre så är dessa inte så intressanta i sammanhanget, då de för all normal användning är för tunna till att topprepa med. Men om man provar att fira på ett långt repsnöre (6-7-8 mm) så märker man att det töjer sig en del.
Dock finns det inte i normen som specificerar om eller hur mycket repsnöret får eller ska töja sig.
Slingor är ett annat kapitlet, men även dessa saknar någon spec på hur mycket eller om de får töja sig, så vitt jag minns. Men av erfarenhet så kan man säga att de är mycket stumma.
Lycka till med topprepandet.
80 meter statiskt är grymt om man ska jobba in leder på Hallinden!