Topprepsklättra med statiskt rep?

Har jobbat lite på ett projekt i veckan, en överhängade trad-led som antagligen kommer hamna nånstans i 7a-trakten. Riggade ett topprepsankare med hjälp av en bit semistatiskt rep, bundet i en tall ovanför och som hängde ner över "läppen" på klippan med två karbiner i en åtta.

Efter ett tiotal fall på kruxet blev det mörkt och vi riggade ner. Då hade den semistatiska linan som hänge över kanten blivit rejält sliten. Manteln var bortnött och kärnan fullt synlig på det ställe där linan löpte över kanten. Då uppfattar jag ändå inte den kanten som särskilt vass.

Så, nej, det är inte en optimal lösning om du frågar mig. Backup, alltid backup.

När det gäller töjningen i slingor och andra "stumma" material så ska man väl ha i minnet att ett dynamiskt eller semistatiskt rep troligen känns rätt styvt även det, om det är dubbelt och bara 60 cm.
Tubband mm finns ju även på metervara, men jag vet inte hur långa de behöver vara för att man ska uppleva att det är töjbara.

Jag har en fiskelina i Dyneema, och om den har någon likhet med Dyneema-slingor så är slingorna *väldigt* statiska. Fiskelinan är ju under en millimeter tjock (~0,3?) men den töjs ändå knappt märkbart vid provdragning med händerna. När man fiskar med den så känns alla småryck väldigt tydligt. Varje gång tänker jag mig en stackars klättrare som faller en meter i sin stumma slinga, aj aj!

Nylonslingor är nog en annan sak (det finns ju fiskelinor i nylon också), men åtminstone Dyneema känns hiskeligt statiskt.

Har inga helt relevanta data, och det är också av andra skäl svårt att göra en korrekt eller tydlig jämförelse.

Men ett försök...:
E-modulen (styvheten) är för Dyneema typ 40 ggr högre.
Men samtidigt är det ju starkare, varför man förstås går ned i dimension.

Om vi antar att man minskar dimensionen på slingornar i förhållande till hållfastheten, så är alltså hållfastheten för Dyneema typ 4 ggr högre än för Nylon.
Det betyder då möjligen att en Dyneemaslinga är 10 ggr styvare än en Nylonslinga.

Fast sen kan man ju konstatera två saker, de värden jag har för de båda materialen innebär ett stort intervall (typ E-modulen för Dyneema är 55-170 GPa) och jag vet inte var slingmaterialet typiskt ligger... Den andra är ju att slingor varier rätt kraftigt i dimension, om man jämför t ex slingor du knutit själv i tubband, eller de tunnaste Dyneemaslingorna; det finns ju förstås klenare sydda nylonslingor och även rätt kraftiga Dyneemaslingor; det handlar väl om heltalsfaktorer mellan ytterligheterna.

Vidare så är det förstås så att en 60-slinga är dubbelt så styv som en 120-slinga oavsett material, men jag undrar om man verkligen upplever nån skillnad för de slingor man brukar använda, och med tanke på att rep är så kraftigt överdimensionerade så kanske även då är väldigt styva i så korta längder som slingor. När det gäller repen så är det ju inte en ren materialfråga heller, utan jag antar att repet kan vara uppbyggt på olika sätt som ger olika dynamik?

När det gäller repen så är det ju inte en ren materialfråga heller, utan jag antar att repet kan vara uppbyggt på olika sätt som ger olika dynamik?

Ja man lägger väl fibrerna i dynamiska rep i spiraler för att få mer elastisitet t ex?

Angående slingor till ankare. Man vill kanske inte riskera ens ett kort fall på en slinga pga styvheten, och man kan väl använda klätterrepet för att knyta in sig till ankaret eftersom man alltid har repet med sig, men finns det dynamiska repsnören/slingor att köpa?

Nja, det närmaste man kan komma är antagligen en sån via-ferata-slinga, som inte är elastisk utan försedd med broms. Den består förvisso av klätterrep, men det är för stumt, därav bromsen. I de fallen handlar det dock om potential för högre fallfaktor än två. Vid en standplats vet jag inte om det någonsin är ett problem med statiska slingor, man får väl tänka på att rigga någorlunda tajt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg