Helt enig där. Och eftersom jag känner mig själv så är det Trangia som gäller eftersom jag har en tendens att glömma bort mig och ska bara sträcka på benen eller bara gå och hämta något eller bara nyser och viftar till. Och i tillägg är allmänt klumpig. Så risken är hög att jag skulle välta ett toppmonterat kök.
Med Trangiat är risken väsentligt lägre att något allvarligt händer i samma situation. Bortsett från att det som är i kastrullen möjligen skvätter ut vilket jag kan leva med. Så i det avseendet blir jag en lättpackare/gramjägare eftersom jag inte hittar någon lättare lösning än just ett Trangia som uppfyller de krav jag har på produkten för att kunna hantera den säkert så att säga
Bara man inte går i fällan att tro att man kan bete sig hur som helst bara man har ett Trangia-kök =)
Jag tror det är lätt att tänkta litet galet i denna fråga. För det första är det två saker som utgör en risk.
1. Brand
Ett toppmonterat kök ger sken av att lätt kunna välta, så det är man intuitivt mer försiktig med. Jag hävdar att det är mycket svårt att välta själva köket, men att man ganska lätt kan knuffa av grytan. Däremot kan man sparka omkull det om man springer omkring.
Toppmonterade kök där man fäster grytan i brännaren är en annan femma.
Ett trangia eller ett fristående brännare med med slang har ju den uppenbara fördelen att tyngdpunkten är låg och basen bred (ännu mer omöjligt att välta), men den inte så uppenbara faran att själva gasflaskan kan välta (den detalj som inte brinner, och därför inte framstår som den farliga delen av köket).
Ett toppmonterat kök som matas med flytande bränsle slutar spotta eld när man ställer upp det. Ett slangkök med tippad gasflaska fortsätter spotta tills slangen är tömd på flytande bränsle, men är såklart längre från taket. Stänger man av kranen på ett slangkök som vätskematas kan man, om brännaren skulle börja "stötkoka", få ännu större eldklot, då man tar bort möjligheten för utrymmet i gasflaskan att absorbera stötarna.
Slangen i sig utgör en viss fara att fastna i om man går omkring.
2. Kokande vatten
Toppmonterat kök innebär större risk att grytan faller av.
Eftersom höjden också är högre blir också "kastlängden" på innehållet i grytan längre.
Detta om grytan faller av lite beskedligt.
Skulle man dock springa omkring och sparka till köket med avsevärd kraft är nog det låga köket farligare för andra i sällskapet, eftersom man riskerar att faktiskt sparka iväg grytan.
Sparkar man till ett toppmonterat kök på samma sätt tenderar man nog att träffa själva gasflaskan, varpå grytan kanske välter över ens egen fot och ben.
Så jag skulle nog vilja påstå att brandrisken, i praktiken, är ganska likvärdig.
Risken att grytan ramlar av och skvätter kokande vatten är nog, i normalfallet, betydligt större på toppmonterat. Speciellt om man har den höga 450-gramsflaskan.
Sitt still och gör inget annat medans köket är igång och/eller grytan innehåller varmt vatten =)