Jetboil versus konkureneter?

Jag har saker i kastrullen? Och äter ur den? Tycker inte den är så tung vis à vis ett trangia eller multifuel m vindskydd och bränsleflaska. Ngt tyngre än toppmonterat kök m kärl och gasflaska, men marginellt. Däremot är den volumniös. Men det är hanterbart, speciellt med den lilla varianten.

Men håller med om att det är knepigt att använda i tält! 🙃
Kelly kettle är förvånande extremt jättesnabb, inget snack om saken.
Kokar snabbare ju mer det blåser och är ganska okänslig för fuktigt eller blött bränsle.
Behövs väldigt lite bränsle.

Nackdelar:
De är skrymmande, då man inte kan packa saker i "kastrullen" och inte vill packa saker i "skorstenen".
Den går inte att äta ur så man behöver ha med sig något som löser det.
Relativt tung i sig, men ändå försvarbart då man slipper vikten från bränsle och gasflaskans tomvikt.
Fungerar dåligt att använda i tältet =)

Jag har saker i kastrullen? Och äter ur den? Tycker inte den är så tung vis à vis ett trangia eller multifuel m vindskydd och bränsleflaska. Ngt tyngre än toppmonterat kök m kärl och gasflaska, men marginellt. Däremot är den volumniös. Men det är hanterbart, speciellt med den lilla varianten.

Men håller med om att det är knepigt att använda i tält! 🙃
Med "kastrullen" menar jag utrymmet i kettlen där du häller i vattnet. Jag tvivlar på att du förvarar saker i, eller äter ur, det utrymmet =)

Finns förstås video

Aluminium eller rostfritt? Blir lite sugen.

Thure
Jag har alu i bägge och använt ruggigt mkt. Lite bucklor och mkt sot. Men fullt funktionella. Rostfritts ända fördel som jag ser det är att det går att svinto:a upp. Och lite tåligare mot yttre åverkan. Men jag som är ordentligt vårdslös har klarat mig med alu och då bör 99,46% av befolkningen också göra det. Dessutom mkt lättare.

Kolla gärna på ghillie kettle också, de görs fortfarande i Europa.

Tycker nog att Chris Yates video var trevligare

Senast ändrad:
Med "kastrullen" menar jag utrymmet i kettlen där du häller i vattnet. Jag tvivlar på att du förvarar saker i, eller äter ur, det utrymmet =)
Ah, ja det blir såklart definitionsfråga, men man får ju jämföra system med system. Man kan inte förvara saker i eller äta ur själva gasbrännaren heller.

Jag funderade länge på det med. När jag uppgraderade mitt Trangiakök till gas, sen gick det fortare. Sen köpte jag Primuskök. Nja efter det köpte jag Jetboil, blev nöjd ett tag. Jag vill Oftast bara koka vatten, funderar på att köpa en kaffekanna också. Funderade på en Soto windmaster, men har nu köpt en Pocket Rocket dlx och en lättviktskastrull, Toaks. Nu tror jag att jag är nöjd.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg