Mitt toppmonterade har aldrig vält. En gång fick jag för mig att testa vad som skulle hända om det välte.
Det som skrämde mig mest var inte den stora eld-svansen som sprutade ut, utan det faktum att jag fick för mig att testa detta, helt spontant, utan säkerhetsåtgärder, inne i kåtan
Lärdomarna jag drog var att trots eldinfernot som blir går det bra att komma åt behållaren eftersom elden sprutar bort från den. Dessutom insåg jag att en full behållare har betydligt bättre kräm i sig än en behållare som kokat någon liter vatten redan.
Den rimligaste säkerhetsåtgärden vore nog att skaffa ett vettigt stormkök med gasbrännare, för 4, och använda det i kåtan. Det toppmonterade får användas utomhus.
Nu använder jag det ändå i kåtan men försöker att använda gasbehållare som inte är splirrans nya, fixa en vettig plats, samt informera alla som använder köket att det blir en eld-kvast om det välter och att man i så fall ska resa upp köket så fort man kan genom att ta tag i behållaren.
I fjälltältet känns det konstigt nog mycket säkrare. Men där sitter jag ju precis framför och har handen på kastrull-handtaget under hela processen. Dock med en hund så man vet ju egentligen aldrig vad som händer
Nu kan jag inte minnas att jag vält ut kastruller heller. Men toppmonterat, med kastrull på toppen blir ju lite vingligt. Kastrullen är helt klart vingligare än själva köket och om alltihop får en smäll kommer kastrullen trilla av, snarare än att hela köket välter.
Jag blev aldrig vän med min JetBoil. Men hade hela tiden känslan av att hela grejen riskerade att välta, eftersom kastrullen sitter fast i köket som sitter fast i gasbehållaren. Någon som testat att välta ett kök med kastrull som sitter fast och vill rapportera vad som händer då?