Tips på utrustning för Kebnekeise

Tack för alla tips!
Tänkte bara uppdatera och säga att vi valde att beställa ett sånt här
https://helsport.com/se/tents/all-tents/2-person/adventure-lofoten-sl-2--50016-23-10510

Kändes bra prismässigt, platsmässigt och viktmässigt. Verkar även som att det kan vara i klass med ett Hilleberg fast till bra mycket mindre pris, rätta mig gärna om jag har fel där dock.
Fortsätter kika vidare på liggunderlag, fastnat lite för sea to summits Ether Light xt då det verkar litet, samt väldigt bekvämt. Nackdelen är väl ett något lågt R-värde, Dock ska man ha likvärdigt med högre r-värde fick man gå upp iallafall 1500 i pris ( hittade sea to summits på amazon för ca 1800, vilket låter som ett vettigt pris).

Tack för alla tips!
https://helsport.com/se/tents/all-tents/2-person/adventure-lofoten-sl-2--50016-23-10510
(...)
Grattis, återkoppla gärna när du/ni använt tältet ett tag. Det har rört på sig lite hit och dit med Helsport i samband med ett ägarbyte (?), så det kan vara intressant för fler att se om de håller (återfår?) sin gamla kvalitet.

Min ytterväv deklarerades till 2000 mm VP och har hållit tätt i 13+ år, så du kan nog känna dig lugn med dina 3000 mm (det hänger dock även på sömmarna såklart). För ditt golv anges samma 3000 VP som för mitt, men ditt är faktiskt vävt av 40 denier garn, mot Ringstinds 60.

Mitt golv har hållit över förväntan i alla dessa år, fast det känns så tunt att man tror det ska gå sönder direkt när man tar på det första gången. Men jag har varit ganska rädd om det, rensar tältplatsen och slänger oftast in ett ark bubbelplast undertill. Kanske en idé att du också är lite snäll mot ditt golv, som ju är ännu tunnare.

Tack för alla tips!

Kändes bra prismässigt, platsmässigt och viktmässigt. Verkar även som att det kan vara i klass med ett Hilleberg fast till bra mycket mindre pris, rätta mig gärna om jag har fel där dock.
Fortsätter kika vidare på liggunderlag, fastnat lite för sea to summits Ether Light xt då det verkar litet, samt väldigt bekvämt. Nackdelen är väl ett något lågt R-värde, Dock ska man ha likvärdigt med högre r-värde fick man gå upp iallafall 1500 i pris ( hittade sea to summits på amazon för ca 1800, vilket låter som ett vettigt pris).

Min familj har ett gäng tält och en Hilleberg i samma stuk som du köpt. Varje gång jag använt den i fjällen har jag fått klaustrofobi över hur instängd och litet det är. Sen sover jag inte bra då det är så trångt i sidled med en annan person. Väldigt mycket väta inne i tältet också efter en natt... Värsta är dock att det inte finns någon höjd. Otroligt jobbigt att inte ha någon höjd i ett tält så nej för mig går tält som dessa fetbort.

Jag kan förstå dessa tält om man är extrem och ska övernatta på kalfjället under sen-höst eller vinter, då behövs de och fyller en funktion, annars? Nej inte enligt mig. De är opraktiska och jobbiga.

Nu råkar just jag dela xoxoxos känsla av instängdhet i den sortens tältmodeller, men det är faktiskt helt personligt vilken tältarkitektur man trivs med, och hur mycket utrymme man tycker är tillräckligt/trivsamt.
Vi är alla olika stora och viga, använder tältet till olika sorters turer, har olika fokus på "mys-campa" vs "bara sova", bär på olika mycket saker, och har olika effektiva rutiner att hålla reda på dem i ett tält :).

Själv är jag varken storväxt eller ovig, har rätt liten packning även på långturer, och stenhård ordning på mina saker. Däremot är jag beroende av att kunna slå upp tältet på de få små jämna markplättar jag kan hitta i brant terräng, och jag måste kunna få upp tältet ensam i busväder. Med de förutsättningarna prioriterar jag ett litet lättuppsatt tält med minsta möjliga footprint före en rymlighet som jag ändå inte behöver.
För TS (eller någon annan) kan ju prioriteringarna bli omvända.

Jag vill personligen också ha tält med ingång(ar)/absid(er) på långsidan - den arkitekturen ger mer "utekänsla" när man öppnar helt vid fint väder, är bekvämare vid in/utpassage, lättare att få bra ventilation i, och med hela långsidan åtkomlig i absiden blir det väldigt mycket bekvämare lagring, prylvård, matlagning i skitväder etc - allt kan fixas liggande i varma sovsäcken. För två personer är då två ingångar på var sin långsida det optimala, och det finns en hel del sådana tält. De ger ännu mer "utekänsla", flexibilitet och ventilationsmöjligheter.
Men återigen - mina prioriteringar är bara mina.

Det bästa, och egentligen helt nödvändiga, är att du (alexanderalsen) "provbor" ditt nya tält IRL. Antingen i en fysisk affär som erbjuder detta, eller genom egen uppsättning på något rent underlag (så det i värsta fall är möjligt att returnera). Testa då gärna med de madrasser ni tänkt använda (eller något annat lika tjockt). Kolla hur det är att krypa in/ut, låtsaslaga mat i absiden, kolla om ryggsäckar, kängor och annat går att lagra vettigt, etc.

En sak som jag inte tror någon nämnt men som kan vara värt att tänka på vid köp av lite dyrare utrustning är vilken eftermarknad de olika tillverkarna har. Dvs hur bra service man kan få efter att man köpt sitt tält till exempel.

För några år sedan demolerade en häst mitt Hilleberg-tält och jag var på väg att kasta det i ren frustration men några mail, en fraktsedel och under 500 spänn senare fick jag tillbaka det som nytt.

Och min (kanske felaktiga) uppfattning är väl att ju mer lokalt förankrade tillverkarna är och ju mer premium de är desto större möjlighet har man att få den typen av förstklassig service i efterhand när/om något händer.

Kanske inte en stor faktor i ett köpbeslut men väger det mellan två alternativ kanske det är avgörande.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg