Trangia 27
Vinskydd och spritbrännare 366 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 450 gram.
Trangia 25
Vinskydd och spritbrännare 431 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 515 gram.
Tillkommer kastruller o bränsle.
Dessutom går det åt mindre vikt bränsle i Trangia än i Msr Dragonfly
I mina försök går det för att koka 400 gram vatten åt;
8 gram gas i Trangia.
11 gram sprit i Trangia.
12 gram bensin i Msr Dragonfly.
Detta pga förvärmning och kvarvarande bränsle i slang efter kokning. År det blåsigt, är nog Trangias vindskydd att föredra.
Bara för att Trangiaköken kommer välutrustade betyder inte det att allt skall med ut på varje äventyr.
Vill man inte ha stekpannan med, kan man använda locket från Tundra eller Tundra III Mini beroende på kök.
Dessutom bör man nog använda packpåse istället för rem om man kör utan Trangiastekpanna.
Påsen till 27 väger 22 gram, förvärmningstillsatsen (vid kyla) 23 gram.
Dragonfly är ett trevligt och mycket bra kök. Bra på smygkörning. Bra vid kallare väder. Suverän att köra tjockbottnad stekpanna på. Och tycker man om köket, bär man nog gärna de extra grammen. Nackdel, låter mycket.
Själv är jag förtjust i Svea 123R. Där är startvikten 635 gram med lite bränsle i köket, tändstickor, tändare och den medföljande kastrullen. Det blir också lite tyngre och låter en del.
Använder den oftast med kaffepanna Trangia 27 á 139 gram.
400 gram vatten = 9 gram bensin. Snålare förvärmning o ingen slang.
/John
Vinskydd och spritbrännare 366 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 450 gram.
Trangia 25
Vinskydd och spritbrännare 431 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 515 gram.
Tillkommer kastruller o bränsle.
Dessutom går det åt mindre vikt bränsle i Trangia än i Msr Dragonfly
I mina försök går det för att koka 400 gram vatten åt;
8 gram gas i Trangia.
11 gram sprit i Trangia.
12 gram bensin i Msr Dragonfly.
Detta pga förvärmning och kvarvarande bränsle i slang efter kokning. År det blåsigt, är nog Trangias vindskydd att föredra.
Bara för att Trangiaköken kommer välutrustade betyder inte det att allt skall med ut på varje äventyr.
Vill man inte ha stekpannan med, kan man använda locket från Tundra eller Tundra III Mini beroende på kök.
Dessutom bör man nog använda packpåse istället för rem om man kör utan Trangiastekpanna.
Påsen till 27 väger 22 gram, förvärmningstillsatsen (vid kyla) 23 gram.
Dragonfly är ett trevligt och mycket bra kök. Bra på smygkörning. Bra vid kallare väder. Suverän att köra tjockbottnad stekpanna på. Och tycker man om köket, bär man nog gärna de extra grammen. Nackdel, låter mycket.
Själv är jag förtjust i Svea 123R. Där är startvikten 635 gram med lite bränsle i köket, tändstickor, tändare och den medföljande kastrullen. Det blir också lite tyngre och låter en del.
Använder den oftast med kaffepanna Trangia 27 á 139 gram.
400 gram vatten = 9 gram bensin. Snålare förvärmning o ingen slang.
/John