Tips på bra frukost under fjälltur

Varm nyponsoppa och så släng i en stor portion av den hemmalagade müslin. Varmt, gott och energirikt. Brukar varva med gröt någon morron för att det inte ska bli enformigt.

Håller med om att gröt kan kännas eländigt - jag brukar dock pigga upp det hela med en stor hög med russin som hälls i samtidigt som grynen. Kanske inget nytt tips, men enkelt och billigt i alla fall :)

Jag ser att vissa av er skrivit om både ägg och bacon på kanotturen. Jag skall vara ute i 3 dagar (2 nätter) och undrar om jag kan ha med bacon i rått format eller om det är förstekt hemma som gäller? Jag funderar på att koka äggen hemma och ha med hela turen, funkar det tro?

Jag ser att vissa av er skrivit om både ägg och bacon på kanotturen. Jag skall vara ute i 3 dagar (2 nätter) och undrar om jag kan ha med bacon i rått format eller om det är förstekt hemma som gäller? Jag funderar på att koka äggen hemma och ha med hela turen, funkar det tro?

Bacon håller uppåt en vecka i kajaken (förutsatt att det inte är värmebölja) då det är både rökt och vacumpackat, så det kan du utan problem ta med. Även äggen håller bra om du tar med dom okokta. För 3 dagar så kan du ha med nästa vad som helst som du äter hemma, gäller bara att tänka till lite på hur du packar och förvarar det.
Trevlig tur!

Googla på ägg så får du se att de håller många veckor efter bäst före i rumstemp. Jag åt nyligen 3 veckor "gamla" ägg som varit i kylen och det funkade bra. Det är ju såklart dumt att chansa men en vecka i rumstemp är ingen fara.

välling och müslie

Välling med müslie och ett grovt rågbröd med mjukost. Välling är typ som gröt fast man bara behöver värma vatten och sedan blanda ut pulvret, i med müslien och ät! Tycker det är skönt på morgonen att bara behöva värma vatten inte låta det koka i 5-10 minuter som gröt. Sparar även bränsle. Helt klart min favorit på fjället. Vill man variera sig kan man ju även köpa 1-2 portioner REAL.

Mjukost? Jag antar att du menar smältost, vilket isåfall är rätt mager kost.

Ngt jag saknar här i landet, något som finns i Norge, är diverse nöt- och chokladpålagg (Nøtte, Sjokade) i pappförpackningar. Det är kraftigt närande och hållbart. Det enda jag hittar här i landet är jordnötssmör, tahin och Nutella, i glasaburk - omständligt och kladdigt att packa om.

En annan sak jag saknar är müslistavar, Lü och andra märken.
Praktiskt speciellt på kontinenten där det ofta är svårt att få tag i mjölkpulver. I Frankrike säljs mjölkkoncentrat oftast på tub, därtill sötat!

Senast ändrad:
Välling med müslie och ett grovt rågbröd med mjukost. Välling är typ som gröt fast man bara behöver värma vatten och sedan blanda ut pulvret, i med müslien och ät! Tycker det är skönt på morgonen att bara behöva värma vatten inte låta det koka i 5-10 minuter som gröt. Sparar även bränsle. Helt klart min favorit på fjället. Vill man variera sig kan man ju även köpa 1-2 portioner REAL.

Nu vet jag inte vilken sorts gröt du avser men normal gröt behöver definitivt inte kokas 5-10min.
Det räcker med att koka upp vatten och låta gröten bli klar på eftervärmen. Tar ca 20 min. Rör om lite då och då.
En grytmys hjälper till mycket.
Jag äter alltid gröt till frukost på mina turer, mannagryn eller minutris, och har aldrig ätit en misslyckad portion.
//Peter

Jag körde med kallt vatten och det smakade kanon. Jag tycker att de är i dyraste laget dock men goda är dom. Jag hade ingen tanke på att ha varmt vatten till REALs frukostar och skulle inte ha det nu heller (låter inte så gott) - står det på påsen?

Annars om man vill ha extra mycket energi så är min rekommendation reals frukostblandning - smakar som mussli med varm mjölk - finns även i grönpåsevariant. Jag brukar kalla den "gundes gegga" - inget man äter med ögat men rejält mättande.

/Patrik

Oj, jag skrev lite fel. Ägg håller många veckor efter bäst före i kylskåp menade jag. Från GP:

"Förlorar i hållbarhet
Enligt expertisen kan en dag i rumstemperatur göra att äggen tappar i hållbarhet med fyra till fem dagar jämfört med om de förvarats i kylutrymmen.
...
Och har du förvarat äggen i kylskåp kan de vara ätbara i flera veckor efter bäst-före-datum, enligt Anna Carlström, som menar att det gäller att lita på sitt eget omdöme, precis som vi gör med mjölk.
- Har du ett gammalt ägg - stjälp upp det i en kopp först. Luktar det illa så släng det! Luktar det ingenting så är det heller ingen fara."

Googla på ägg så får du se att de håller många veckor efter bäst före i rumstemp. Jag åt nyligen 3 veckor "gamla" ägg som varit i kylen och det funkade bra. Det är ju såklart dumt att chansa men en vecka i rumstemp är ingen fara.

ska det va gott eller göra gott.. kanske båda.. jag har nog provat alla varianter och jag kan nog inte bestämma mig.. man kanske skulle prova att ta med olika saker

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg