Tips på bra frukost under fjälltur

Jag har kört med crunchy rätt mycket, det är som musli fast med en massa socker. Kan med födel blandas med torrmjölk och varmt vatten.

Men ska det vara riktig frukost så ska det vara jägarbacon, äggröra och nybakad bannock. En frukost man står sig på och som smakar gudomligt. Men inget man släpar med sig på fjället men på kanotturen är det guld värt de första dagarna.

avslutad210712

Gäst
En god blandning som jag fått i gröna firman är havregrynsgröt med blåbärssoppepulver i redan vid tillagning. EN höjadare om man gillar gröt men vill ha lite extra socker.

Verkar vara en blandning som man antingen hatar eller älskar och jag kan säga att jag oälskar det :)

En stor del av fördelen

med att packa sina egna hemmagjorda dagspåsar är att man kan välja före vad man vill medföra, betydligt trevligare än firmans grötpåsar. Ego brukar ha lika många olika som dagspåsar. Är det smak och strukturskillnad i gröten/müslien kan man stå ut med dem mer än 10 mornar i följd.
Men även en omväxling till tipico eller annan stabilare frukost uppskattas, bara man själv slipper släpa på den...

Tittade tillbaka på den gamla tråden. Fortfarande: tvi för gröt. Müsli och torrmjölk körde jag med i flera år, men vid proviantering utomlands måste jag hitta på ngt annat. Då blir det sådana där müslikex. På mina senaste resor har jag kört med chokladöverdragna digestivekex; müsli är mager kost i förhållande till vikten! Till kexen pulverkaffe, kanske 3 dl. Magen behöver ingen hjälp på vandring. Även hemma har jag kraftigt minskat min kaffekonsumtion, bl a i hopp att sänka mitt blodtryck.

Vad det blir härnäst vet jag inte. Jag vet inte ens när.

pås-omelett

Glömde nämna pås-omelett som kan vara ett bra alternativ första morgonen - blanda omelett-röra i en platspåse (eller två) och koka sedan påsen i varmdrycksvattnet och ät ur påsen. Dock kan jag tänka mig att smeten åldras snabbt i varmt vädet men för turens första frukost som omväxling till kommande...
Vikt-effektivt? Kanske inte men gott på kajaktur.

/Patrik

Jeg holder med sajberjohan. Bannoc er kongemat på tur. Siden jeg er norsk så er vi liksom vante med at det skal være ordentlig brød å tygge på til frokost, ikke noe lettvint musli eller grøt.

Jeg blander alt sammen ferdig i en pose hjemme og tar bare ut det jeg trenger til ca 4 bannock når jeg skal lage frokost. To spiser jeg med en gang, mens de siste to blir pakket med pålegg ferdig til en rask lunsj underveis. Som pålegg bruker jeg tube-ost, kjøttoppskjær og hvitost som basis. Det har hendt at jeg har tatt med syltetøy og røkelaks, men det blir lett litt klinete å få spist dette.

Det fine med bannock du lager underveis er at ingrediensene er helt tørre og går i en dobbel plastpose slik at det tåler å klemmes og presses ned i ryggsekken. Og lukten av nybakt "brød" er herlig om morgenen.

Jag har helt lagt ner gröt; trött på smaken, trött på disken och trött på att hungerkänslorna smyger sig på allt för fort. Nu kör jag mest müsli (min sambos underbara hemmagjorda..!) tillsammans med nån söt varmakoppensoppa. Jag tycker jag står mig mycket bättre på det även helt utan bröd som tilltug, och smaken och variationsmöjligheterna under turen blir bättre utan att vikten ökat.

Per

Samma här! Åt ofta gröt av traditionella skäl. Men så tröttnade jag också på det. Problemet var att jag blev aldrig mätt, snarare hungrig igen efter nån timme. En kompis till mig som börjat lite med ayurveda-kost. Han berättade att vissa mat passar inte en person för att maten kan tex öka förbränning så att energin försvinner snabbt. För andra kan gröt vara ett utmärkt alternativ och klarar flera timmar på det. Men så är fallet inte hos mig.

Istället äter jag hemmagjord musli med välling ute på turer. Ibland också ett par mackar. Det räcker långt för mig. Vid lunch ser jag till att äta ordentligt.

Det viktiga är att hitta mat som passar en individ och som inte ökar förbränning i onödan så att efter nån timme måste redan äta igen för att få ytterligare energi.

Mixa havregryn, nötter, protein pulver, torrmjölk och lite salt i en mixer och lägg i portions påsar. Sedan är det bara att tömma över i en kåsa och hälla på varmt vatten när man är på fjället.

Snabbt, gott och energirikt. (dessutom lätt att variera, testa tex med blåbärssopps pulver i stället)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg