Norsk lunch

Du är avslöjad

Kalle E; sa:
Det var fiffigt. Själv kan jag bidra med ett lika inspirerande recept på te. Tag en tepåse, stoppa i munnen och drick varmt kranvatten från kranen. Ingen disk alls!

Vore det möjligt att spara in bakdisken också kanske? Käka lite mjöl, jäst, vatten och kryp in i bastun en timme eller så. Krydda gärna med lite brödkryddor eller varför inte kummin. Tänka på att täcka magen med en bakduk när du kommer ut.

Hmm, satt och slöläste lite mattips, och då kom jag minsann på dig, Kalle. Du är inte alls jurist. Du är ansvarig för O'Boys reklamfilmer, den saken är ju uppenbar.

mvh,
Jens

???

Oboy??? Jag är ingen hängiven reklamfilmstittare, men några brukar jag ändå snappa upp. Den om Oboy har jag dock missat.

Intressant att mina inlägg brukar resultera i att folk ifrågasätter min arbetsplats. I våras blev jag anklagad för att vara företagsjurist under cover för Göteborgs Kex, och nu alltså för Oboy. Undrar om det innebär att jag bör fundera över mitt yrkesval?

Kalle

Inte riktigt

storeric; sa:
Att du blir dåsig efter lunch beror förmodligen på att du "småätit" för dåligt under förmiddagen. Har du lite lågt blodsocker och smäller i dej en ordentlig lunch så rusar sockret i topp vilket i sin tur får insulin produktionen att dra igång vilket sänker socker-nivån igen = du blir trött. Risken är att chokladen har samma effekt. Skulle rekomendera att du småäter på chokladen under förmidagen (själv brukar jag fika kaffe och smörgås oxå) och sedan äter din vanliga lunch.

Dåsigheten beror snarare på att det parasympatiska nervsystemet drar igång. Det ser till att du blir trött och mindre aktiv så att magen kan smälta maten och tillgodogöra sig energin optimalt. Blod omdirigeras till magtrakten och diverse sköna ämnen frigörs i hjärnan så att man blir härligt dåsig och lycklig.
Knepet är att inte äta alltför mycket på en gång utan snarare göra som du föreslår, småäta under dagen.
När det gäller insulin så har det ganska liten effekt sålänge du förbränner mycket energi (tex vandrar). Då prioriterar kroppen att fylla på depåerna i musklerna och levern före att lagra som fett.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg