Känner att det finns en liten risk för "pissing contest" här, men slänger in ett par åsikter ändå, mest för att nån kanske har nytta av att höra om olika varianter på förvaring av tarpar/hängmattor o.dyl.
Oavsett vad man vill packa så är en för tight påse ett jäkla otyg. Dels är det besvärligt att få in tarp/matta, det funkar ännu sämre om det är blött(tarp). Dels skapar en tight, läs hård, påse luftfickor runt sig i packningen = outnyttjad packvolym i ryggsäcken. Alla varianter nedan förutsätter alltså en påse motsv. som är lagom luftig.
Olika metoder jag använder:
Bishop bag eller dubbelsidig(?) packpåse. Detta är min favorit av två anledningar. 1: den sitter alltid kvar på tarp/hammocken. 2. Det är ruskigt enkelt att knö i tarp/hammock utan att droppa nåt på marken, lossa ena änden, lägg mitten på axeln, gå till påsen och börja pressa i. Eftersom den andra änden sitter i trädet så drar man bara påsen till sig, trädet "håller emot" och du matar ner materialet i påsen.
Vanlig packpåse. Se dubbelsidig, fast man tappar effekten av att ha den fäst i ett träd. Lossa ena änden och börja mata ner den i påsen samtidigt som man backar mot den andra fästpunkten.
Snakeskins. Föredrar modeller som inte är supertighta av skälen ovan. Använder bara till tarpar. Största fördelen IMO är om vill ha tarpen hängd mellan träd men inte fullt monterad, typ kunna njuta av solsken, natthimmel whatever samtidigt som man snabbt kan fästa ut mot marken. Mer "onödigt" material jämfört med packpåsar om man vill räkna gram. Ett alternativ är att trä på ett antal kraftiga hårsnoddar.
Rätt ner i ryggan. Har bara använt den metoden på hängmatta, men det funkar faktiskt rätt bra. Jag brukar oftast ha en stor sopsäck som liner i ryggan. Låt sovsäck/UQ/TQ vara kvar i/under hängmattan och mata ner hela rasket i botten av ryggan. Ovanpå det hamnar min packpåse med kläder följt av annat pick och pack. Snabbt, enkelt och smärtfritt. Slipper hålla på att fästa/lossa de olika komponenterna i sovsystemet som här bara består av två delar, tarp och hängmattepaket. Denna metod brukar jag hamna i efter första natten, jag packar sällan ryggan hemma så här.
Ja, det var mina erfarenheter. Hoppas nån finner dem intressanta. Inget unikt på nåt sätt.