Hej!
Lite allmäna råd:
Ett bra liggunderlag är a och o tycker jag. Man kan frysa även i en väldigt varm säck om liggunderlaget är dåligt. Om du är intresserad av låg vikt och volym så kan jag passa på att varna för att ta ett för smalt liggunderlag. Det är tråkigt att hamna utanför. Och givetvis ska du ha ett liggunderlag med isolering i! Annars blir det kallt.
Kör du med uppblåsbart har du dock inget att använda när du vill sitta på marken. Så jag kombinerar hels med ett tunnt vanligt liggunderlag ändå. I fullängd så kan jag ha det dubbelt vid behöv, ha det under luftmadrassen om det är kallt eller täcka resten av tältgolvet med det om det känns passande. Osv. Om jag går med någon som har med sig dubbla skumplastunderlag att sova på så kan jag ju snylta på deras underlag vid raster =D
I teorin kan man ju ha ett litet sittunderlag att sitta på men om jag sitter på marken så räcker det inte med underlag under just rumpan, jag vill kunna vräka ut mig lite för att få maximal vila. Vila är viktigt när man går mycket!
Sen så kan ju ett uppblåsbart isolerat liggunderlag användas även utan att blåsa upp det, så har man ett någorlunda slitstarkt kan man ju använda det som rasunderlag ändå. Jag förmodar att de är mycket hållbarare om man inte har luften i. Har dock inte använt det på det sättet själv.
Mitt uppblåsbara gick dock sönder på min senaste tur och jag lagade det inte tillräckligt bra. Så jag är lite sur på det nu. Ska nog gå tillbaka till mitt skumplast-thermarest ett tag och se hur de känns nu när jag vant mig med att sova på 7cm mjuk madrass. Det är ju skönt att ha luft under ryggen om underlaget är knöligt eller hårt, men om man delar tält med någon som sover på vanligt liggunderlag får man ju ändå välja jämn mark att ligga på. 1 tunnt billigt skumplast + uppblåsbart med bara lite luft kvar i fungerade rätt bra att sova på också förresten.
Annat att tänka på med uppblåsbara liggunderlag är hur mycket de låter. En del låter väldigt mycket så fort man rör sig. Jag blir alltid trött på prasslande material när jag är ute värderar prasselfria material högre och högre. En del är även väldigt hala, vilket blir störande så fort underlaget lutar det allra minsta. Med mitt skumplast thermarest med tvärgående "ribbor" har jag knappt upplevt att jag glidit i sömnen.
De flesta uppblåsbara har ribbor på längden. De transporterar fukt och gör att man glider lättare, det verkar mkt smartare att ha dem på tvären. Men jag har ingen erfarenhet av uppblåsbart med ribbor på tvären dock.
Jag har ett Mammut uppblåsbart. Jag undersökte faktiskt prassel- och glidegenskaperna hos en rad liggunderlag och valde det som var bäst på det viset. Det är också mycket varmt. Jag hade dock gärna haft ett kortare. Tror mitt är 40cm längre än mig. Det hade inte gjort så mycket om det var för kort, däremot så gör ju längden att det tar upp plats i tältet, att det lättare hamnar utanför tarpen när jag sover under den och allt vatten som landar på underlaget rinner ju snabbt till den lägsta punkten, dvs där jag ligger. Bredden vill jag inte snåla på, hemskt att hamna utanför, men längden behöver man inte överdriva. Dessutom är det ju ett smidigt sätt att spara vikt på.
Genom att ha ett bra liggunderlag behöver man inte ha en överdrivet varm sovsäck. Liggunderlag är billigare än sovsäck, men det är också mycket enklare att reglera temperaturen med ett varmt liggunderlag. Plus att det känns mkt bättre för ryggen om värmen försvinner på nått annat sätt än just via markkyla, man kan sova ganska varmt men ändå bli kall om ryggen på ett sätt som gör den stel på morgonen. Liggunderlaget kommer ju inte göra det plågsamt om det är för varmt, vilket sovsäcken gör. Med ett bra liggunderlag är det ju bara att öppna upp sovsäcken osv.
Alltså ett bra liggunderlag sänker kraven på sovsäcken men jag upplever inte att en bra sovsäck sänker kraven på liggunderlaget egentligen.
Ang sovsäck så tycker jag även där att det är tråkigt med en för lång sovsäck, det blir kallt om fötterna. Men många korta lättviktssovsäckar är även tighta. Och en tight sovsäck blir lätt kall om du drar upp benen och tycker ihop isoleringen. Jag tror inte man ska titta för mkt på temperaturangivelserna, jag gissar att de mest testar själva isoleringen. Jag har hellre lite mindre isolering men lite vidare skärning, värmekrage, ordentlig isolerande ramsa (vad-det-nu-heter) längst med hela dragkedjan, lätthanterlig lagom grov dragkedja osv än en sovsäck där man har sparat in på alla detaljer och min gissning är att man kan spara in en del vikt på isoleringen genom att lägga krutet på liknande detaljer.
Det är så klart viktigt att ha en tillräckligt varm sovsäck, det är hemskt att frysa. Men jag tycker att det är lättare att klä på mig mer kläder än att få det att fungera med en för varm sovsäck. Jag har valt att ha tjocka ull-långkalsonger som jag sätter på mig redan tidigare under kvällen så att jag är varm och go ändra fram till läggdags och så sover jag även i långkalsongerna. Är det varmare så använder jag tunnare eller inga alls. På så sätt är sovsäcken alltid lagom varm och även om långkallingarna tar plats så tjänar jag ju in lite av det på en lättare sovsäck. Plus att jag behöver ju inte släpa på den extra vikten varje gång.
Oj det var en lång text, så kan det gå, lycka till!