Tips för lagning av kläder, tält, utrustning

Vill bara dela med mig av en erfarenhet... Jag har barn, och trots att han är snart 7 år så är ett konstant problem att hans byxor alltid har hål på knäna, nya eller gamla spelar ingen roll, så jag hittade en sorts påstrykningsbara lappar på [raderat av admin] och provade dem,. fungerade kanonbra och höll i tvätt efter tvätt. Vid en försenad order skickade de med några extra lappar i olika material o färger som kompensation för fördröjningen, och dem har jag nu använt för att laga tält och en gammal fjällrävenjacka som jag verkligen gillar, men som fått hål på armbågar.
Håller hur bra som helst, inte en tillstymmelse till fransningar eller att de skulle börja släppa. I och för sig ingen överaskning att det håller på friluftsprylarna om det håller för en 7-åring varje dag.. :)

Märkligt att alla deras produkter har en oval form. Det måste bli mycket spill av materialet till ingen nytta. Varför inte sälja rektangulära bitar av materialet och låta kunden själv klippa till rätt storlek och form? Mer ekonomiskt och miljövänligt.

Goretex - nja...

Goretex är nog svårt att laga med bomull, och alla deras lagningslappar är ju i bomull, tror jag...
Dessutom blir det ju varmt av strykjärnet, säkert varmare än vad som är hälsosamt för plagget.

Vad jag däremot provat är att laga G1000 material med deras lapp, och sedan impregnerat båda byxan och lappen med spray, det blev klockrent, både snyggt och hållbart!

Det finns kommersiella G-tex lagningskit. Sen finns det certifierade lagare. M h t basmaterialet gäller det att göra helt rätt, annars blir det inte snyggt, eller inte tätt, eller bådeoch.
Fackhandeln brukar hålla reda på var det finn skräddare som är certifierade. Min erfarenhet från två dylika, med totalt 3 reparationer är god. Priset var mycket rimligt.

Märkligt att alla deras produkter har en oval form. Det måste bli mycket spill av materialet till ingen nytta. Varför inte sälja rektangulära bitar av materialet och låta kunden själv klippa till rätt storlek och form? Mer ekonomiskt och miljövänligt.

De flesta hål i kläder blir revor, d.v.s. avlånga. En lapp med hörn lossnar oftast först i hörnen.

Med de två sakerna i beaktande så blir antagligen en oval lapp det vettigaste.

De flesta hål i kläder blir revor, d.v.s. avlånga. En lapp med hörn lossnar oftast först i hörnen.

Med de två sakerna i beaktande så blir antagligen en oval lapp det vettigaste.

Ah, det tänkte jag inte på. Jag håller med till fullo att lagningar som oftast börjar att lossna i hörnen. Jag tänkte dock mer på att tillverkaren/leverantören får onödigt mycket spill av materialet när de gör ovala istället för rektangulära lagningsbitar.

Så rent ekonomiskt och miljövänligt tycker jag att det skulle vara bättre att sälja rektangulära bitar och sedan informera kunden om att runda till hörnen i lämpligt format. Men då försvinner säkert vinsten i form av att informera kunden av detta tips ;-)

Ah, det tänkte jag inte på. Jag håller med till fullo att lagningar som oftast börjar att lossna i hörnen. Jag tänkte dock mer på att tillverkaren/leverantören får onödigt mycket spill av materialet när de gör ovala istället för rektangulära lagningsbitar.

Så rent ekonomiskt och miljövänligt tycker jag att det skulle vara bättre att sälja rektangulära bitar och sedan informera kunden om att runda till hörnen i lämpligt format. Men då försvinner säkert vinsten i form av att informera kunden av detta tips ;-)

Men då flyttar man ju bara "Spill" problemet till kunderna, bättre att tillverkaren/leverantören tar hand om "Spillet" och deponerar det på rätt ställe...

Framförallt blir det ju mer krångel för kunden. Med färdiga lappar är det bara "stryka fast och sen är det klart". Inget klippande.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
fillek göra eget "ved kök" tips Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
AndersSupertramp Turpulka: önskar tips för hemmabygge Gör det själv 6
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
ripnils Tältstänger, tips Gör det själv 4
Staffan Andersson Tips om butik Gör det själv 5
danisko Ytterligare tips för den som vill sy själv Gör det själv 2
Hilber Knivblad/Knivämnen köps bäst hos... tips? Gör det själv 1
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
prylManne [Tips] fästa lossade tejpar på 3Lagers Gore-Tex Gör det själv 1
xblp Regn/Vindskydd, önskar tips för att sy eget Gör det själv 12
ingopongo Möster och tips. Gör det själv 0
niben Impregnering av kläder - Tips! Gör det själv 8
XPAT Tips å tricks Gör det själv 28
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
jojje tips om bra site Gör det själv 1
L-O Lämpliga tips o ideér om friluftsliv!!!!!! Gör det själv 0
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
kal tips om jacka Gör det själv 1
Nyman Sjyst att det har kommit in så många tips.. Gör det själv 0
takinuknik Hål i sko lagning Gör det själv 7
lillgrisen Lagning Gör det själv 5
4623 Bästa lagning gummistövel? Gör det själv 4
tuvanniklas Lagning innetält Hilleberg Akto Gör det själv 3
Pelle E Lagning av Thermarest Gör det själv 11
umts Lagning av jack foder Gör det själv 1
Pettson Mönster till kläder Gör det själv 6
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
Damberg Test av impregnering för kläder? Nikwax eller Herdins? Gör det själv 0
mblund Mönster till kläder Gör det själv 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg