Övertrycksventil låter ju som smart produktutveckling! Tror tyvärr det är mer än fem år sedan jag köpte liggunderlaget, jag hade också sönder det genom oförsiktighet. För två somrar sedan var det en rejält varm period så vi sov en natt i uterummet med barnen. Dagen efter låg liggunderlagen kvar när det blev stekhett, barnen hoppande också på det vid något tillfälle. Så vet inte om det var värmen, barnen eller en kombination.
Förra året provade jag att laga med textillim men det var nog inte tillräckligt starkt
Hur som helst så har jag nog fått till en lagning som verkar hålla. Dunen har en tendens att komma ut och fastna så det är inte helt enkelt att få en fri yta att arbeta med. Limmade i alla fall ihop skarven med Seam Grip under några timmars press. Har också förstärkt utanpå med en bit självhäftande spinnakertejp. Jag har en lagningslapp som jag ska förstärka ytterligare med genom att sätta på en större bit.
Nästa gång kan du testa att sy ihop det i samband med att du limmar och sätter en förstärkningslapp. Limmet kommer täta sömmen och du får en betydligt tåligare lagning.
Jag vet inte exakt hur materialet på exped ser ut, men thermarest går att "svetsa" med strykjärnet. Har sett lättpackare som kortat ner sina liggunderlag på det viset (innan det kom korta modeller).