Tips för cykel/utrustningsköp

Hej

Jag och min flickvän är helt gröna på det här med cykling, men vi tänkte ta en cykelsemester på 1-2 veckor i sommar, och förhoppningsvis blir det inte enda gången.

Nu behöver vi i princip köpa allt som behövs, så jag undrar om folk har lite tips. Vi har ingen jättebudget, så desto mer man kan köpa begagnat desto bättre.

Varsin cykel behöver vi, och det tänkte vi lägga ca 3000 kr per cykel på, exkl väskor etc. Tror ni att det är rimligt att få tag i hyfsade cyklar med de pengarna? Finns det något bra ställe att leta beg. cyklar på förutom blocket?

Sjysta cykelväskor måste man ju ha, och det vore kul att hitta begagnat, men jag har fruktansvärt svårt att hitta något på begagnatmarknaden. Finns det något att hitta?

Andra allmäna tips är också välkomna =)

/Joni

biltema

Hej!

vad gäller cykelväskor och pakethållare finns mycket billiga men faktiskt också helt ok grejor på biltema, ska ni ha mycket packning är det bra att fördela vikten och ha pakethållare både fram och bak, det förenklar då ifall det finns förborrade hål i framgaffeln men jag tror nog att biltemas ska fungera ändå ?

Vad gäler kvalite på cykel så tror jag nog att det är viktigare vid den typen av resor att man vet vad man ska göra ifall något börjar krångla, tex bör man kunna justera byta ekrar, kedja (köp kedjor med kedjelås spara svordomar), låna en cykelbok på bibliteket och läs på lite så klarar ni att hantera lite billigare cyklar, dessutom får ni en känsla för vad det är ni betalar för.

Mikael

Nu har jag hittat en Giant Granite (från slutet av 90-talet tror jag) som jag tror att jag ska gå och kolla på, kostar runt 1000-lappen.

Är det värt att skaffa en såpass gammal cykel? Jag har fått för mig att det är en rätt sjyst ram, och så billig som den är så kanske jag kan uppgradera lite delar?

finnen_gbg; sa:
Är det värt att skaffa en såpass gammal cykel?
Den generella rekommendationen när det gäller cyklar är att det är bättre ekonomi i att köpa en cykel i det utförande/skick som man vill ha snarare än att köpa objekt som måste renoveras/uppgraderas.

MEN...
Det beror alldeles på skicket. En cykel av OK kvalitet från början som varit hyggligt omhändertagen med regelbunden service och/eller inte särskilt hård användning kan fortfarande ha många mil kvar i sig, särskilt om man är beredd att acceptera aningens glapp/och eller ojämnheter i lagergången.
Om du lyckas begränsa dig till att bara byta slitdelar till andra likvärdiga kan det vara en ekonomiskt bra förstacykel att börja med.
Beroende på hur långt (och var) du skall cykla så kan du lägga ribban ang utrustningsnivå rätt lågt, om du inte insisterar på att kunna växla under hög belastning så funkar även lägre Shimanogrupper helt OK så länge de är hyggligt rena och justerade.

Jag bestämde mig för att öka budgeten lite, och hittade en beg. Merida Crossway 8700 för 4000
http://www2.merida-bikes.com/en_INT/public/assets/3313dfd4/Crossway8700.pdf

Den har dämpning, vilket jag egentligen inte vill ha, men den ska vara låsbar tror jag (om det är det lockout innebär).

Den är i rätt storlek för mig också.

Vad jag har sett på bilder är den i bra skick, men jag har inte varit och kollat på den än.

Är det ett vettigt köp? Är det något särskilt jag ska titta efter? Ska väl sägas att det ingår en ny sadel, spd-pedaler (vändbara), barends och en cykeldator.

/Joni

Behöver du framväskor?

Det är lite krångligare att lösa fastsättningen av frontväskor på en dämpgaffel men det finns speciallösningar.

Om du trivs med cykeln efter en provtur så varför inte. Tror att du skulle kunna pruta lite också.

Thure

Jag ska åka och kolla på den i helgen, så jag får se om jag köper den.

I och med att budgeten ökade lite för cykeln, kan jag nog inte lägga lika mycket på väskor som jag hade tänkt. Tror ni att det funkar med Biltema-grejer för en två-veckorsresa?

D.v.s pakethållare fram och bak:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=784&iItemId=93657
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=784&iItemId=90420
(ang. framgaffeln kan jag nog bygga en egen fästanordning)

fyra 19l väskor:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90455

En 5l styresväska
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90463

Jag kommer även att skaffa någon säck att ha tält, liggunderlag etc i som ligger ovanpå bakväskorna.

Räcker detta för packning? Vi är två pers som kommer att ha varsin uppsättning av detta.

Skulle det vara bättre att skaffa en sådan här väska istället för två 19l bak?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90451

Jag kan tänka mig att krokar o sånt är klent, men jag kan nog fixa förstärkningar på egen hand, kanske även sy på lite extra tyg om väskorna är klena någonstans.

/Joni

Jag har för mig att BT-väskor diskuterats här tidigare med den ungefärliga slutsatsen att de är OK i grunden men med svaga infästningar. Se till att provcykla lastat INNAN ni ger er iväg på den långa turen för att reda ut såna saker. Också bra att provcampa så man får lite vana i tältresning osv. Om cyklarna redan står packade så är det inget som hindrar att man ger sig iväg på en fredag efter jobbet för en provtur med övernattning.
Jag har kört med en sån där 2-våningsväska bak en gång och tyckte den blev otympligt stor, särskilt eftersom det är väldigt frestande att surra fast liggunderlag eller liknande högst upp.

Finna Utrustning

Hej på er!
Jag håller som bäst på att planera mitt äventyr runt Europa med start nästa år.
Så jag lusläser allt jag kommer över gällande tips o dylikt, sedan måste man sålla en hel del och jag har själv en rejäl erfarenhet av olika projekt.
Jag säger bara lägg lite pengar på vattentäta packväskor bara för att solen skiner idag så vet vi inte hur vädret är när ni ger er av.
Eftersom det är erat första äventyr och förhoppningsvis inte det sista så köp saker lite pö om pö och låna lite här o där så tror jag att det blir kanon.
Och ta det lungt om ni bara cyklar 3-4 mil första dagen vad gör det NJUT för attan.
Men viktigt ta med bra rep-material & verktyg allt blir lättare om ni springer på patrull.

Eleuthera

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg