Tiblocs..

Dessutom är två prussikar lättare än två tiblocs!
Är det verkligen så? Tiblocs väger nästan ingenting.

För löpande klättring finns ju den gamla skolan med en bit kartong och prussik som kan användas istället för en tibloc.
Intressant, men anledningen till att man klättrar löpande är väll för att spara tid? Då är förmodligen tiblocen det snabbare alternativet. Jag ska kanske inte yttra mig så mycket om det om det dock, själv klättrar jag endast löpande där jag förväntar inga fall från någon och har då inte använt tibloc i detta syfte.

Men 8 fall av 10? Det håller jag inte med om... Den är betydligt smidigare att klättra rep med än med prussik. Använd en stor karbin som Petzl William så blir den som ett handtag. Jag behöver bara en, på selen använder jag en upp och nedvänd repbroms i guide läge. Med denna setup klättrar man nog ifrån de flesta prussikklättrarna. Sen är den smidig och snabb att använda vid 3:1 hiss.

Hej Allihopa!

Gustav: Bra bilder! Jag hade fel som så många gånger tidigare då jag skrev att hur man än kopplar tiblocen så löper repet genom karbinen. Den här tråden visar utsidan från sin bästa sida då ömsesidigt intresserade individer samlas och lär varandra. Toppen!

Mike: Mina 6mm prussik är lättare än en tibloc. Hela 10 gram! Jag brukar också använda en prussik och en broms i självlåsande läge med två karbiner, det brukar vara snabbast. Har någon prövat det på isiga rep?

Klättra försiktigt!

Med vänliga hälsningar

Kaj

Det är ett fint trick att använda repbromsen i reverso/guide mode direkt från selen och sen bara dra sig upp för repet med en tibloc och 120slinga. Lite som man skulle gjort med en grigri och en ascender.

Men jag tycker nog att tiblocs riktigt kommer till sin rätt först när man har ett par.

Till exempel för att bygga ett spel med två tiblocs och två karbiner, ungefär som på den här bilden från Petzl.

Är blocket overkill om man ser det som ett nödsituationsverktyg? Hur långt skulle det räcka med enbart två tiblocs och två ovalkarbiner, riggat som i exemplet längst till vänster?

Skulle det funka att sätta en tibloc i en dmm revolver och använda istället för minitraxion i exemplet längst till höger? EDIT: Nej, det skulle inte funka - insåg det direkt när jag kollade på karbinens utforming..

Bilagor

• Tibloc i spel.png
    Tibloc i spel.png
    30.3 KB · Visningar: 310
Det är ett fint trick att använda repbromsen i reverso/guide mode direkt från selen och sen bara dra sig upp för repet med en tibloc och 120slinga. Lite som man skulle gjort med en grigri och en ascender.

Men jag tycker nog att tiblocs riktigt kommer till sin rätt först när man har ett par.

Till exempel för att bygga ett spel med två tiblocs och två karbiner, ungefär som på den här bilden från Petzl.

Är blocket overkill om man ser det som ett nödsituationsverktyg? Hur långt skulle det räcka med enbart två tiblocs och två ovalkarbiner, riggat som i exemplet längst till vänster?

Skulle det funka att sätta en tibloc i en dmm revolver och använda istället för minitraxion i exemplet längst till höger? EDIT: Nej, det skulle inte funka - insåg det direkt när jag kollade på karbinens utforming..

Nä, Tibloc och revolver funkar inte. Tyvärr inte ens i vänstra exemplet eftersom tiblocen varken kan passera rullen eller grinden. (förutsatt att du har låsversionen av revolvern alltså)

När gör du det DÄR?

När gör du det DÄR?

Har som sagt aldrig ens använt tiblocs skarpt men jag är ju en nörd och gillar att testa och öva på saker.

Att klättra på rep med tibloc och broms kan ju komma till nytta om man fallit och hänger i sin repände och måste upp till senaste säkring/kanten på sprickan igen för egen maskin.

Att dra något till sig med z-spel på repet kan ju komma till nytta om din kompis har fallit och hänger i sin repände och inte kan ta sig upp för egen maskin..

Mina 6mm prussik är lättare än en tibloc. Hela 10 gram!
Jag vägde mina, och de vägde samma som min tibloc. Mina är nog lite långa men de byter jag inte ut hur som helst, de är det enda av det som jag köpte när jag började klättra ute för sådär 10 år sen som jag fortfarande använder :)

Jag brukar också använda en prussik och en broms i självlåsande läge med två karbiner, det brukar vara snabbast. Har någon prövat det på isiga rep?
Nej, det vill helst slippa, i alla fall om repen är stelfrusna. Jag kan dock tänka mig problem även med prussiks på stelfrusna och isiga rep men jag har aldrig provat det heller. Där tror jag mera på tibloc.

Jag vägde mina, och de vägde samma som min tibloc. Mina är nog lite långa men de byter jag inte ut hur som helst, de är det enda av det som jag köpte när jag började klättra ute för sådär 10 år sen som jag fortfarande använder :)

Släng då den sista reliken av gammal utrustning. Ersätt med 5 mm och spara flera gram per snöre, samt att du troligen behöver lägga snöret ett var mindre, i genomsnitt, runt repet. Det betyder att du kan kapa snörena med nästan 5 cm också, och spara ÄNNU mer vikt.

Fast du kanske redan har 5 mm-snören... :)

Mina har åldrats som fint vin... De må kosta 10 gram mera per styck, men det är priset man får betala för de lite finare sakerna här i livet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg