Njae, man måste ge Darwin en liten chans, eller hur?
Förvisso, men jag anser människan sedan länge som undantagen från evolutionen.
Möjligen är klättrarna en kategori där det fortfarande finns utrymme för det naturliga urvalet...
Njae, man måste ge Darwin en liten chans, eller hur?
Är det verkligen så? Tiblocs väger nästan ingenting.Dessutom är två prussikar lättare än två tiblocs!
Intressant, men anledningen till att man klättrar löpande är väll för att spara tid? Då är förmodligen tiblocen det snabbare alternativet. Jag ska kanske inte yttra mig så mycket om det om det dock, själv klättrar jag endast löpande där jag förväntar inga fall från någon och har då inte använt tibloc i detta syfte.För löpande klättring finns ju den gamla skolan med en bit kartong och prussik som kan användas istället för en tibloc.
Det är ett fint trick att använda repbromsen i reverso/guide mode direkt från selen och sen bara dra sig upp för repet med en tibloc och 120slinga. Lite som man skulle gjort med en grigri och en ascender.
Men jag tycker nog att tiblocs riktigt kommer till sin rätt först när man har ett par.
Till exempel för att bygga ett spel med två tiblocs och två karbiner, ungefär som på den här bilden från Petzl.
Är blocket overkill om man ser det som ett nödsituationsverktyg? Hur långt skulle det räcka med enbart två tiblocs och två ovalkarbiner, riggat som i exemplet längst till vänster?
Skulle det funka att sätta en tibloc i en dmm revolver och använda istället för minitraxion i exemplet längst till höger? EDIT: Nej, det skulle inte funka - insåg det direkt när jag kollade på karbinens utforming..
När gör du det DÄR?Det är ett fint trick att använda repbromsen i reverso/guide mode direkt från selen och sen bara dra sig upp för repet med en tibloc och 120slinga. Lite som man skulle gjort med en grigri och en ascender.
Men jag tycker nog att tiblocs riktigt kommer till sin rätt först när man har ett par.
Till exempel för att bygga ett spel med två tiblocs och två karbiner, ungefär som på den här bilden från Petzl.
Är blocket overkill om man ser det som ett nödsituationsverktyg? Hur långt skulle det räcka med enbart två tiblocs och två ovalkarbiner, riggat som i exemplet längst till vänster?
Skulle det funka att sätta en tibloc i en dmm revolver och använda istället för minitraxion i exemplet längst till höger? EDIT: Nej, det skulle inte funka - insåg det direkt när jag kollade på karbinens utforming..
När gör du det DÄR?
Jag vägde mina, och de vägde samma som min tibloc. Mina är nog lite långa men de byter jag inte ut hur som helst, de är det enda av det som jag köpte när jag började klättra ute för sådär 10 år sen som jag fortfarande använderMina 6mm prussik är lättare än en tibloc. Hela 10 gram!
Nej, det vill helst slippa, i alla fall om repen är stelfrusna. Jag kan dock tänka mig problem även med prussiks på stelfrusna och isiga rep men jag har aldrig provat det heller. Där tror jag mera på tibloc.Jag brukar också använda en prussik och en broms i självlåsande läge med två karbiner, det brukar vara snabbast. Har någon prövat det på isiga rep?
Jag vägde mina, och de vägde samma som min tibloc. Mina är nog lite långa men de byter jag inte ut hur som helst, de är det enda av det som jag köpte när jag började klättra ute för sådär 10 år sen som jag fortfarande använder