Tiblocs..

Hej allihopa!

Vad kul med en klättertråd, det var på tiden!

Utan att vara någon expert på ämnet så kan jag i alla fall konstatera följande efter en del användande av en tibloc(s)

Väldigt viktigt att använda rätt karbin, dvs en helt rund och så tjock som möjligt.

De allra flesta gånger jag sett andra klättrare använda tiblocen gör dom fel. Fel karbin och repet på "fel" sida. Tex vid repklättring.

Prussik trumfar tiblocen 9,5 fall av 10

Jag använder den själv väldigt sällan.

Vid löpande klättring med tiblocs, tänk igen. Det kanske är säkrare att klättra utan rep? Att klättra löpande är otroligt krävande, speciellt för andrepersonen.

Vid isiga rep är prussik bättre. Repet tar ingen skada om prussiken glider, vilket den kan göra om man använder tibloc.

Men det är klart, om jag börjar använda tiblocen mer så ändrar jag säkert uppfattning! Och lär mig att använda den!

Vad tror ni? Någon annan som använt den lite mer?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Jag svara på min egen fråga, för jag inser att jag inte hade tänkt så mycket när jag ställde den.
Frågan var hur obra det är att sätta repet så att det inte går genom karbinen specifikt vid löpande säkring, och om då försten faller.
Egentligen är det väl inte dåligt ur bromssynpunkt, eftersom den inte ska funka som broms då, men det är ju dåligt eftersom repet blir hängande i själva Tiblocen som i sin tur hänger i karbinen som i sin tur hänger i säkringen.
Kanske inte jättefarligt, men definitivt "fel", man vill förstås att repet ska bli hängande så att det direktbelastar karbinen utan Tiblocen som en länk däremellan.
 
Mezzner - Exakt!

Kaj - Håller med om att det finns tillfällen då prussik trumfar tibloc, men 9,5 av 10? Njaa..
Det är väl främst att den (prussiken) kan riggas så att den kan släppa även under belastning samt tjänstgöra som backup vid firnIng som gör den bättre.

Men vid repklättring eller någon typ av spel med mekanisk fördel tror jag tiblocen är enklare och effektivare som repklämma. Men det är klart, någon rivjärnseffekt vill man ju inte veta av.

Jag klättrar med två tiblocs, litet block och en prussik på selen. Garderad!
 
Jag svara på min egen fråga, för jag inser att jag inte hade tänkt så mycket när jag ställde den.
Frågan var hur obra det är att sätta repet så att det inte går genom karbinen specifikt vid löpande säkring, och om då försten faller.
Egentligen är det väl inte dåligt ur bromssynpunkt, eftersom den inte ska funka som broms då, men det är ju dåligt eftersom repet blir hängande i själva Tiblocen som i sin tur hänger i karbinen som i sin tur hänger i säkringen.
Kanske inte jättefarligt, men definitivt "fel", man vill förstås att repet ska bli hängande så att det direktbelastar karbinen utan Tiblocen som en länk däremellan.

Ja, alltså.... Står det nåt på Tiblocen eller i dess manual om vad den tål på det hållet? Annars är det ju helt enkelt en fråga om man vill ha sina >22 kN som man vet att karbinen tål, eller om man vill chansa på att Tiblocen kanske klarar det. Gillar man sånna chansningar finns det ju mycket pengar att spara.... ;)

I vilket fall ser det ut som om man får relativt skarpa kanter mot repet om man inte klipper repet genom karbinen.
 
Intressant! Verkar vara olika beroende på repdiameter.

I petzls exempel visar de dessutom hur man kan använda båda sätten, med repet i eller utanför karbinen alltså, beroende på situation.

http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Sport/B01-TIBLOC.pdf

Petzl har även lagt till en ny slags manual som de kallar "Product Experience". Där skriver de om att klättra löpande med tiblocs. Snyggt jobbat Petzl!

http://www.petzl.com/files/all/product-experience/SPORT/PE-TIBLOC_EN.pdf

^^^ Precis det vi har kommit fram till tillsammans.. =)

Some rope may slide through the TIBLOC before jamming occurs, resulting in sheath damage. In Petzl’s tests, there were no cases of failure to jam; however, the rope’s sheath was damaged in some cases.
 
Senast ändrad:
Hej!

Micke: ok då 8 fall av 10!? Dessutom är två prussikar lättare än två tiblocs! För löpande klättring finns ju den gamla skolan med en bit kartong och prussik som kan användas istället för en tibloc. Googla så får ni se!

Sen att den som leder vid löpande klättring och skulle falla, jag förstår inte hur ni menar. Repet går ju genom en karbin hur man än kopplar en tibloc.

För övrigt ska ju en tibloc kopplad till en mellansäkring för löpande klättring inte låsa om förstepersonen faller. Den är ju snarare till för att låsa om andrepersonen faller och förhindra att dra med sig den som leder.

Här finns mer info

http://www.petzl.com/us/outdoor/multi-purpose-ascenders-0/tibloc

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
För tydlighet...

Tre bilder. En Korrekt tibloc, en tibloc där repet inte går genom karbinen och så en bild på hur det blir om förstehen faller i den mellansäkringen.
 

Bilagor

  • tibloc1.JPG
    tibloc1.JPG
    105.6 KB · Visningar: 269
  • tibloc2.JPG
    tibloc2.JPG
    104.9 KB · Visningar: 272
  • tibloc3.JPG
    tibloc3.JPG
    115 KB · Visningar: 274
För att bilsviten ska vara perfekt, kan du inte komplettera med ett fall även i korrekt riggad Tibloc?
Då ser man skillnaden - även om den kanske är uppenbar vid det här laget.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg