Ok, Mezzner, jag kämpar verkligen för att inte slå den bollen i öppen mål. Kämpar verkligen...
För övrigt upptäckte jag att en karbinbroms är riktigt trevlig, när jag väl kom mig för att testa. Lite mer jobb att rigga än en hms, men trevligare att fira på. Mindre bromsverkan (men kan lätt ökas med en karbin till) än en atc men ungefär samma som en "felhållen" hms.
Om snöormarna ätit upp min broms skulle jag nog köra karbinbroms på dubbelt rep, men hms på enkelt.
Ja, du vet väl minnesramsan FFF?
Alltså, Fettot Firar Först...
Jag överdriver möjligen, men jag räknade med att det var 40 kg+min egen tomvikt. Utöver rack på selen och nån liten ryggsäck hängde en smockfull IKEA-kasse baktill på selen.
Vidhåller alltjämt HMS-knutens förträfflighet. Har knappt använt den förr, men nu under senare tid råkat vara utan broms några gånger, och då valt HMS (var utan karbiner i plural också...). Jag tycker det har funkat jättebra, även när det gällt lite "reparbete" (=borstning och bultning). Prussik och en schysst stoppknut i repet nedanför bromsen/prussik (att också hänga lite verktyg i).