Tiblocs..

Jag uppfattade det som att försteklättraren, i ett lag om två som simultanklättrar, sätter en uppochnervänd tibloc (på en solid mellansäkring då och då) för att fånga andreklättrarens vikt om denne faller. För att inte slita ner och skada försteklättraren. Vid försteklättrarefall blir det ju i princip bara ett ryck uppåt för andreklättraren även om man simultanklättrar utan tiblocs.
Det spelar ingen roll varför man använt Tibloc med säkringen. Bara för att man lagt den så att andreklättraren inte skall riva ned försteklättraren så betyder det inte att försteklättraren inte kan vara den som faller.

Nej, det är klart. Men om försteklättraren faller så glider väl repet från andreklättraren något uppåt och genom tiblocen som om den inte ens fanns där? Det är först om andreklättraren faller som den har någon funktion alls?

Eller? Jag kanske har förstått det helt fel..

Nej, det är klart. Men om försteklättraren faller så glider väl repet från andreklättraren något uppåt och genom tiblocen som om den inte ens fanns där? Det är först om andreklättraren faller som den har någon funktion alls?

Eller? Jag kanske har förstått det helt fel..

Ja, förutsatt alltså att repet också går genom karbinen, som i din bild.
Gör det inte det blir det obra.

Förstår inte pratet om försteklättraren och andraklättraren, hur ska vi veta vem som är man och kvinna om vi benämner båda "klättraren"????

Förstår inte pratet om försteklättraren och andraklättraren, hur ska vi veta vem som är man och kvinna om vi benämner båda "klättraren"????

Lol!

Oavsett hur man riggar tiblocen kan det väl endast bli bra eller obra för andreklättraren? Vars fall stoppas/inte stoppas av tiblocen.. Försteklättrarfall påverkas inte av en uppochnervänd tibloc någonstans längs linan?

Senast ändrad:
Om det är slack i systemet eller på travers, vad krävs för att repet ska bli uppätet/avslitet om andraman faller?

Lägger till en bild för att förtydliga vad jag menar.

En synpunkt bara.
Om tiblocen ska användas på en mellansäkring/ankare vid löpande klättring, så ska den väl sitta åt andra hållet? Dvs uppochner jämfört med så som bilden visar. (Som det är nu så kommer den att låsa ledaren så h*n inte kommer någonstans alls...)

Angående diskussionen i övrigt, så bör väl ledaren lägga ytterligare en säkring strax efter Tiblocen. Att falla i karbinen med Tiblocen verkar ju minst sagt obra.

@ Gahne

Mycket riktigt, vid löpande ska den sitta uppochner och inte som på bilden.

Intressant, jag kan tro att det skulle gå fint att falla för försteklättraren även direkt efter tibloc-placeringen (förutsatt att den sitter uppochner) men jag vet inte säkert, vad skulle kunna gå fel?

EDIT: Fint och fint, det är väl egentligen aldrig särskilt fint att falla när man simultanklättrar..

@ kjpil

Ingen aning. När jag gick en Irata-kurs för några år sedan visade de ett söndertrasat rep och sa att det var resultatet av ett fall direkt i en petzl ascenSion. Därför sätter man en falldämpare på asap backupen till exempel. Men där är det statiska rep, om det nu gör någon skillnad?

OBS! Varning till alla som råkar läsa denna tråden. Att använda tiblocs i system vid simultanklättrIng är minst sagt sketchy och rekommenderas inte alls av tillverkarna!!

@ kjpil

Ingen aning. När jag gick en Irata-kurs för några år sedan visade de ett söndertrasat rep och sa att det var resultatet av ett fall direkt i en petzl ascenSion. Därför sätter man en falldämpare på asap backupen till exempel. Men där är det statiska rep, om det nu gör någon skillnad?

Du kan också få faktor-2 fall på ASAP:en, vilket är svårt att få vid löpande klättrring :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg