fattar ni inte!
Orkar nästan inte skriva vad jag tycker, MEN.
Frågan var vad vi klättrare tycker om frisolo som grej. Och varföe det ses som annorlunda. Jag tänkte göre en helt OVETENSKAPLIG analys...
Alla tjatar om döden och hur udda spacemonkey är, har ni märkt att han lämnat diskusionen för länge sen-jag fattar varför! (Troligtvis för det har hammnat i dårediskussionen som vanligt som det har pratats om tidigare.)
Du thurebe, har du aldrig suttit och lipat? vad är så udda med det? Är det udda för att man talar om det? Tycker du det så är väl DU udda och trivs med det...
Och sen ni som tror att det finns klättrare som frisolar och sånt bara för att de gillar att vara udda, har ju inte fattat nånting! Fattar ni inte vad dom här grabbarne håller på med!?
Jag känner inte spacemonkey, men jag har varit på ett av hans föredrag och har hört rykten om sånt han och hans polare gjort. Tror ni att han gör sånt här för att han gillar att vara udda så ttror ni fel, en mer välbalanserad klättrare får man lete efter.
Han har klättrat fler storväggar än de flesta jag hört talas om, han har tillbringat flera månader av sitt liv upphängd på bara le Cap-tror ni inte att man börjar resonera med sig själv om liv o död då? Han har för tusan klättrat le cap ensam-tog mer än en vecka tror jag- slog ut tänderne i ett fall och fortsatte ändå... Han har brutit ben ock krälat flera km till hjälpen. Nån sa att frisolo är som att köra motorcyckel i 330 blås men glömmer en viktig sak, vilken dåre som helst kan ju köra fort eftersom man långsamt höjer farten och kan närsomhelst slå av och stanna när/om man blir rädd. Frisolo eller le cap kräver en koncentration som helt säkert är unik, det går inte att backa ur eller sluta eller ta en paus om det blir läskigt- har ni överhuvudtaget tänkt på det?!
Fattar ni inte vad som finns bakom en sån tur som spacemonkey pratar om i storyn? 12 repor 5till sexa!!!
Hur många här har ens klättrat så långt/högt? Ett crux på femte (!) replängden, chansa (för man har inte nåt val när man väl valt att börja klättringen) klara det och sen fortsätta i 7 (!) replängder till... Jag blir svettig bara jag tänker på det! Jag tror att det krävs ett otroligt skärpt sinne för att inte dö av skräck i ett sånt läge. Är man som knarkaren helt borta och avtrubbad så hade man dött av en överdos i det läget... Man måste vara skärpt för att överhuvudtaget kunna klätta 6- i repa efter repa!
NU ska jag komma till min analys.(pust) Dom riktiga dårarna och udda klättrarne är de som inte gråter eller talar om det, som leder en replängd då o då och Litar på kilarna som vi sätter ska hålla (trots att de senaste åren 8-10 svenska klättrare dött pga att kilarna rippat ur...). TÄNK EFTER, kan det vara så att det som vi tycker är vansinnigt kanske i själva verket är säkrare än vad vi själva sysslar med... Frisolo kanske är farligt men de som kör det racet sysslar i allafall inte med självbedrägeri.