en till kommentar
I labförsöket separerar de ju inverkan av temperatur och koncentration (av vattenånga) på andningsförmågan. I verkligheten samverkar dessa faktorer.
Hög aktivitet ger hög temperatur och hög koncentration av vattenånga (=stor svettning). Låg aktivitet i samma temperatur ger ju låg koncentration av vattenånga (dock högre där ryggsäcken sitter åt).
En konstant aktivitetsnivå (vandring i samma fart med samma ansträngningsgrad) i varierande temperatur skulle kunna ge en konstant koncentration av vattenånga (dvs ungefär samma svettning). Man bör ju reglera sin klädsel så att denna koncentration av vattenånga är hyfsat konstant, och helst under den kritiska koncentrationen då inte materialet kan transportera tillräckligt och obehag (av värme) uppstår. Det intressanta är väl att överföra denna kritiska vattenångskoncentration till praktisk användbarhet.Och det tror jag att man bara kan göra med hjälp av praktisk erfarenhet på fjället.
Dvs graden av aktivitet vid en viss temperatur ger ju helt olika koncentration av vattenånga.
Jag ser ingen anledning att lägga någon vikt överhuvudtaget vid den här typen av test. Det är bara ett sätt att slippa använda kläderna på fjället. Det enda man behöver lära sig på fjället, är att ta av och på kläder vid rätt tillfällen, så att man hela tiden håller sig lagom varm. Jag tycker att det är helt sjukt denna enorma fokusering på skalplaggets fysikaliska egenskaper, som ju mesta tiden inte används ! Lär er att klä er rätt under istället, med rätt coolmax-tshirt, och rätt mellanlager.
Man behöver också lära sig att ventilera. En viktig sak när man köper jackor är ju möjligheterna till ventilation, möjlighet till skorstenseffekt vid kragen, möjlighet till att ventilera under ärmarna, möjlighet till att ventilera vid handleden (att jackan är VID där), samt eventuellt ventilation genom nätfickor. Glöm inte det, och låt inte vetenskapen ta över ! Materialet i sig duger inte för att ventilera den svett som bildas.
Lär er att skaljackan ska ligga i ryggsäcken, tills "full-on precipitation" råder, som Marmot så fyndigt skriver i sin katalog.Under vandringen har jag ytterst sällan skaljackan på. I duggregn så har jag gärna en vindtät löparjacka (Newline) eller Marmots DriClime windshirt på, och de är inte vattentäta men däremot är andningsförmågan bättre än alla Goretexmaterial.Börjar det störtregna så åker min 3-lagers Goretexjacka på men jag ser detta som mest en regnjacka. Jag vandrar alltid med ärmhålsventilationen helt öppen, det funkar bra vad gäller transport av överskottsvärme.
MVH Mats