Jag har lagt upp en skiss med mått på tältet här:
http://www.nui.se/tmp/Cuben_tent.pdf
Angående hylsa för stavhandtaget så gjorde jag detta på den första varianten 2004. Så jag kan hålla med om att det känns mest naturligt. Under den långvandringen som startade i Hemavan fick jag första natten den värsta vind jag någonsin upplevt i mitt hemsydda tält, uppe i Syterskalet. Det visade sig då att stavarna mer eller mindre kröp ur hylsorna. och hylsorna lossnade. Tältet pressades ihop av vinden och fladdrandet förde ett sådant liv att jag inte kunde sova. Jag fick packa ihop tältet mitt i natten och knalla iväg till rastskyddet någon mil bort.
Detta berodde förmodligen på två saker:
-Hylsorna var alldeles för klena och dåligt gjorda och dåligt förankrade i tälttoppen.
-Tälttoppen var inte tillräckligt "toppig" eller spetsig och stöttade därför inte hylsorna tillräckligt bra.
Efter en vecka kom jag till Vuoggatjålme där jag provianterade samt mha en lödkolv gjorde hål i tältet där stängerna gick upp. Jag skruvad i ett par piggar i skaften på stavarna som gick några centimeter genom hålen på tältet och krokade tältlinan runt detta på klassisk maner. Funkade ypperligt och gav mycket bra stabilitet även i ganska hård vind. Provade faktiskt att ha fotände-staven utanför tältet och dra en lina från toppen på detta till staven och sedan till marken. Känt amerikanskt maner för t ex GG Spinnshelter. Men detta gav ganska dåligt stöd i den hårda vinden. Så pinne inne i tältet är nog klart mest stabilt.
Hillebergs Rajd, som jag använde i somras, är så toppigt att tältet fungerar som hylsa runt stavhandtagen. Detta är förmodligen en ypperlig lösning om man har de vinklarna på tältet. På mitt Cuben så kommer takåsens in alltför rakt i båda ändar av tältet för att ge denna toppighet. Men kan Hilleberg så kan väl jag ;-)
Får fundera på detta... Exagerated catenary cut?
Jörgen