Tarp?

Raskesven; sa:
Vore trevligt at ha i lätt tyg. Fallskärmstyg är nog dessvärre för känsligt mot glöd.
Man kan inte få allt här i världen. PU belagd nylon låter inte heller så överdrivet glödsäkert. Vad skall man ha för tyg om man vill bara glödsäker, oavsett vikt. // RJ

walk_alone; sa:
.....
Vad skall man ha för tyg om man vill bara glödsäker, oavsett vikt. // RJ
En vanlig pressening kan träffas av glödflagor utan att det går hål. Min kåta i bomull/poly likaså.

Moskoselkåtan har även en "flamskyddad" bomullsduk:
http://www.moskoselkatan.se/standard.asp?TextNummer=80

Frisport kör med en alubeläggning på Ripstopväven:
http://www.frisport.dk/indexNO.htm

Men en fallskärmsduk är ju så jäkla tunn så den blir det nog hål i snabbt, om man skulle ha det tyget till ett vindskydd vid en eld. Håller man det borta från elden så verkar det dock förnämligt med den låga vikten.

Raskesven

Re: Fallskärmstyg

Brune; sa:
.....
Men jag gör som killarna på Uffes Hopp Shop, skär tyget med lödpenna i stället för att klippa. Vitsen med att skära med lödpenna är att tyget smälter och det blir inte tillstymmelse till fransar.
.....
Betyder det att kanterna på duken inte behöver sys in?Jag är inte så sykunnig. Större jobb brukar jag ge till skräddaren eller annan hantverkare.

Raskesven

Re: Re: Fallskärmstyg

Raskesven; sa:
Betyder det att kanterna på duken inte behöver sys in?Jag är inte så sykunnig. Större jobb brukar jag ge till skräddaren eller annan hantverkare.

Det beror på hur sömmarna ser ut. Helt fria ytterkanter bör nog fållas i alla fall, för den där smältningen av kanten är inte så hållbar (den "bryts" nog sönder när tyget böjs).

Re: Re: Fallskärmstyg

Raskesven; sa:
Brune; sa:
.....
Men jag gör som killarna på Uffes Hopp Shop, skär tyget med lödpenna i stället för att klippa. Vitsen med att skära med lödpenna är att tyget smälter och det blir inte tillstymmelse till fransar.
.....

Raskesven

Jag dubbelviker kanterna (=3 lager tyg) om inte annat för att det blir snyggare.

Ytterligare en sak att tänka på är att ”backning” funkar dåligt när man syr på fallskärmstyg. Tyget är så tunt och glatt att det åker ner genom stygnplåten i stället för att flyttas bakat. Min teori är att det beror på att matartänderna inte är symmetriska. Man får vända på hela tygstycket när man ska backa för att fästa tråden.

Per Brune

nermander; sa:
Om du ändrar "vattentät" till "regntät" så kan jag gå med på det:)
Jag får ändra detta till regntät. Prov med att göra en påse av tyget och hänga upp den påsen vattenfylld visar att det inte är vattentät. Den kommer droppar direkt genom väven vilket är en stark indikation på att den är vare sig VATTEN eller VINDTÄT. Som bekant är luftmolkylenrna mindre än vattenmolkylerna. Återstår att prova om den är soltät :)

duk_droppar.jpg

Men jag var inte heller ute efter att få en vattentät duk, det viktigaset var vikten och färgen. Att den är regn och vintålig är bara ett plus. Jag vill minnas att jag fick denna upplysning när jag köpte väven, att fallskärmsväv måste släppa igenom luft för att den inte skall 'vika undan' vinden.
När jag beställde duken hade jag helt andra planer än ett vind - regnskydd men jag kan inte redovisa dessa ännu eftersom produktuvecklingen inte är klar ;-) // RJ

Re: Re: Re: Fallskärmstyg

Brune; sa:
Ytterligare en sak att tänka på är att ”backning” funkar dåligt när man syr på fallskärmstyg. Tyget är så tunt och glatt att det åker ner genom stygnplåten i stället för att flyttas bakat. Min teori är att det beror på att matartänderna inte är symmetriska. Man får vända på hela tygstycket när man ska backa för att fästa tråden.
Håller med om att den är väldigt svår att sy i eftersom den 'halar omkring'. Man måste sy med att hålla i duken både framför och bakom matningen och med moderat hastighet. Jag backade som vanligt men fick hjälpa till med matning. Snyggt blev det int överallt men det var första gången. // RJ

Oppppps

Håkan K; sa:
Mezzner; sa:
(Att kalla Roland för norrländsk mygga var förresten ett slag under bältet!)
Var det Rolle? Upps! Sorry! (Du borde inte fundera på en kroppsvaxning, Rolle? Tigern är gammal cyklist, han kan allt om sånt där...)

/Håkan

Vad sysslar ni med, Rolle är en helig ko här på Utsidan?!
Det är viktigt att han får göra sina uttalanden utan att bli förlöjligad.

Det gör han nog bra själv, se gärna hans rasistiska påståenden om samer i tråden om slakten i Kaitumdalen...

Hur fan kan man vara så korkad så att man tror att samer medvetet kör ut renar framför bilar/tåg när de får MER pengar vid kilo-försäljning än det bidrag det inbringar.

Helt otroligt, men å andra sidan så lever vi ju i ett samhälle med fria åsikter, fast jag anser att rasistiska åsikter borde höra hemma på andra forum.

Fram med ILO-konventionen och ge samerna det de blivit fråntagna!!!

Re: Oppppps

nojmen; sa:
Vad sysslar ni med, Rolle är en helig ko här på Utsidan?!
---
Det gör han nog bra själv, se gärna hans rasistiska påståenden om samer i tråden om slakten i Kaitumdalen...
---
Hördudu, påstår du att jag är en KO? Du som inte ens har namn och nuna här på utsidan och vore jag övertygat om att du fanns skulle jag kanske känna mig lite förnärmad över att du inte fattar att jag är den enda PRO SAMISKE icke samen på utsidan.
Å blanda inte ILO i min tarptråd! // RJ

clindh

Forumvärd
Sidospår:
No Jmen har uppgivit en icke-fungerande epostadress, så räkna inte med epostkontakt. Ignorera det där, No Jmen får kontakta oss (från en fungerande adress) om det finns synpunkter på andra medlemmar - inte gå till personangrepp i forum.

Åter till tarps...

Re: Re: Re: Re: Fallskärmstyg

walk_alone; sa:
Brune; sa:
Håller med om att den är väldigt svår att sy i eftersom den 'halar omkring'. Man måste sy med att hålla i duken både framför och bakom matningen och med moderat hastighet. Jag backade som vanligt men fick hjälpa till med matning. Snyggt blev det int överallt men det var första gången. // RJ

Hej pojkar!
Lägg ett silkepapper emellan tyget och plattan på symaskinen så går det betydligt lättare att sy i tunna och halkiga material. Ett annat alternativ är att tejpa (enklaste sortens billig papperstejp) men tejpen är svårare att få bort. Rätt sorts tråd och nål i symaskinen är också viktigt. Lycka till!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg