Re: Re: Re: Hootchie
jamo; sa:
Ray Mears säljer såna på sin hemsida. Är nog samma modell. Men är den inte onödigt tung? Min tarp från Integral Designs väger ca 285 gram och är samtidigt en rejäl regnponcho som skyddar nästan hela armarna och benen nedanför knäna. Med 6 Ti pinnar & en liten tältbåge + nylonsnören väger paketet ca 400 gram. Jag använde denna typ av uppsättning i Juli uppe i The Cairngorm Mountains:
http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/poncho-front.jpg Ger ett bra skydd mot regn och vind men blir ganska trångt.
Det är alltså Sil Poncho du använder.
Hur hög har du stången, 1 meter? Såg i länkarna som Sajberjohan gav ovan (tack för dem) att Ray Mears Hootchie, som är slut för tillfället, och Bushcrafts Basha, båda är c.a. 2,7 X 1,75 m. Skulle den skillnaden mot din göra susen vad gäller trångboddheten med konstruktionen du visar på fotot, givet att stången hålls på samma höjd? Det är väl de små vinklarna när du viker in duken på sidorna som gör att det blir lite litet?
Stor skillnad i vikt dock. Survival school´s var ungefär som din. Bushcrafts hootchie "need no further instruction" säger de. Sil Tarp 2 är rätt lätt, 400 g och 2,4 X 3,0 m. Kanske blir lite stort. Jag tycker det verkar som om måtten c.a. 2,7 X 1,75 m är lagom för en person.
Vad har du för ground sheet, väl inte Tyvekk? Duken kanske inte pallar det, men det vore kanske smidigt med en duk som Sil Tarp 2 i storleken så man kunde ta överskottet och vika in som golv, eller?
Får kolla runt lite och se om det finns något i typ 400 grams klassen i storleken 1,75 X 2,7. Har förresten skaffat mig ett Helsports Aquaguard sovsäcksskydd som jag kommer att komplettera tarpvarianten med, vilken det nu blir
Raskesven