Tarp?

Re: Re: Vattentäthet

walk_alone; sa:
Det håller för vatten - slängde på en bunke och det rann av :)

Det gör det om jag slänger en bunke vatten på ett uppspänt lakan också (ok, eftersom lakanet är bomull så suger det åt sig lite väta, men rinner igenom gör det faktiskt inte).

För att kolla vattentäthet bör man göra som en påse av tyget och hänga upp den påsen vattenfylld ett par timmar.

Re: Livslängd

Brune; sa:
För att förhindra ev dåliga kommentarer: det behövs inga kommentarer om fallskärmar för direktörer och politiker, det är något helt annat.
Nja, de tål väl inte heller dagsljus så bra?

Ledsen Per. Frestelsen blev för stor. ;-)

F.ö körde jag med hemmasytt vindskydd en gång i tiden. Har en prasselpressening från ClasO nu, inköpt för att användas som vindskydd, men det har inte blivit så. (För lite utfärder. Suck)
[Ändrat av GustavOh 2004-06-18 kl 11:54]

Numera har man så höga krav på vattentäthet att det kanske inte är helt förankrat i många lägen. Jag har faktiskt tältat en hel del i ett litet tält i bomull från 50-talet. Det är ett exklusivt fjälltält av sin tid, men det betyder enkel duk, i bomull. Den är numera mycket blek och ger ett ganska tunt intryck. Naturligtvis är tältet inte vattentätt, men jag har faktiskt i modern tid tältat i fjällen med det och det passar ju bäst i vackert väder, men det brukar klara regn en natt. Sen är det kört, framförallt om det ska flyttas. Det håller sig nämligen "tätt" så länge man inte vidrör duken. Har varit med om att råka ut för regn i fjällen, men hade sån tur att jag kunde övernatt natten därpå i en torvkåta nära Björkliden och så småningom sova en natt, och torka tältet, på turistanläggningen i Björkliden. (DET var en urspårning av tråd.)

Hursomhelst föreställer jag mig att en enkel tarp är betydligt vattentätare än mitt gamla bomullstält om det är gjort i en någorlunda tätvävd syntetduk, möjligen belagd eller impregnerad. Fördelen med tarpen jämfört med tält är ju också att det är lättare att packa ned det trots att det är fuktigt, samt att det är lättare att torka det så fort det blir soligt igen. Därför kanske det inte behöver tåla särskilt många meter vattenpelare.

Mezzner; sa:
Hursomhelst föreställer jag mig att en enkel tarp är betydligt vattentätare än mitt gamla bomullstält om det är gjort i en någorlunda tätvävd syntetduk, möjligen belagd eller impregnerad.

En VÄLDIGT viktig aspekt är lutningen på duken. Lutar duken tillräckligt så kommer det vatten som sakta tränger genom att rinna längs insidan ner till kanten av duken istället för droppa rakt ner.

En duk av bomull fungerar antagligen ungefär på samma sätt som en hög med torr sand eller sågspån. Även om det regnat en hel vecka så brukar man bara behöva gräva sig nån decimeter ner för att komma till det torra. Det har antagligen att göra med att det yttre lagret blir mättat och då rinner vattnet utanpå vattnet så att säga.

nermander; sa:
En VÄLDIGT viktig aspekt är lutningen på duken. Lutar duken tillräckligt så kommer det vatten som sakta tränger genom att rinna längs insidan ner till kanten av duken istället för droppa rakt ner.
.....
Så är det, men det förutsätter att duken är någorlunda ren. Min kåta är ju i bomull/poly, med stor lutning. Om den är taskigt impregnerad och/eller om det blåser kraftigt tränger vatten igenom duken och rinner ner längs insidan, men dropparna släpper där duken är skitig av sot. Om den är någorlunda ren rinner dropparna snällt ner längs insidan, tills sömmen nere vid stormmattan nås.

Raskesven

Jaha... för att tillgodse alla teorier om vattentäthet så ber jag att få meddela att det har regnat. Allså en ökad luftfuktighet på hög höjd som faller ner som droppar till marken beroende på gravitationen. Flera kvadratkilometer runt om duken är marken blöt men under duken är gräset torrt.
Detta är en stark indikation på att fallskärmsväven är vattentät. Hur hög luftfuktigheten är utanför och innanför duken har jag inte mätt. En optisk och taktil analys påvisar kondens innanför duken men detta kan bero på det lokala klimatat som har rätt hög luftuktighet.
//RJ
duk.jpg

walk_alone; sa:
Raskesven; sa:
Raskesven- som försäkrar att detta inte är en trådurspårning;-)
Jag ber att få påpeka att denna tråd startades i "Gör det själv" så dina länkar till massproducerade tarpar är def. en urspårning om än en lätt sådan :) // RJ
Till mitt lätta försvar kan sägas att tanken var bara att visa några olika varianter, sätt att använda tarp:)

Lägger in en skiss på ett vindskydd nedan som är snarlikt varianten jag lät sy upp av en lättviktspressening för massa år sedan. Fungerar fint i skogen. Skissen kommer från: http://home.swipnet.se/lagerelden/hantverk/vindskydd.html

vindskydd.gif

Vore trevligt at ha i lätt tyg. Fallskärmstyg är nog dessvärre för känsligt mot glöd.

Raskesven

Fallskärmstyg

Raskesven; sa:
Vore trevligt at ha i lätt tyg. Fallskärmstyg är nog dessvärre för känsligt mot glöd.

Raskesven

Jag har inte någon bra möjlighet att kolla smältpunkten på fallskärmstyget. Men jag gör som killarna på Uffes Hopp Shop, skär tyget med lödpenna i stället för att klippa. Vitsen med att skära med lödpenna är att tyget smälter och det blir inte tillstymmelse till fransar. Har inte en aning om vilken temperatur spetsen min lödpenna har. Att tänka på om man skär tyg med lödpenna är att man har ett bord och linjal som inte förstörs av värmen från lödpennan. Som bord använder jag en glasskiva (härdat glas) från fyndavdelningen på IKEA (också tips från Uffes Hopp Shop), och som linjal antingen en annan glasskiva eller stållinjal från Biltema.

Per Brune

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg