Tarp?

För de som inte gjort det redan; kolla Asps hemsida, under presenning och hängmatta. Han visar några olika användningsområden för tarp, utöver det vanliga vindskyddet och walk_alones solparasoll:)
http://www.asp.st/

Raskesven

Här finns några fler varianter med tarp. En från amerikanska kifaru: http://www.tipikifaru.com/paratarp.htm

ptarp5.jpg

och Silshelter (finns i grått också:) ), som jamo lade in i tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23642&pagenumber=1

Integralsilshelter.gif

Jag har till slut skaffat det Helsport sovsäcksskydd jag tog upp i den tråden, men ännu inte bestämt mig för "tarptyp" att kombinera med. Har en gammal presenning, specialsydd som vindskydd med täckande sidor. Vill dock även ha en lättare mindre prasslig historia, och tvekar lite mellan en rektangulär form som kan användas på olika vis eller en mer special som t.ex någon av de ovan.

Raskesven- som försäkrar att detta inte är en trådurspårning;-)

Har själv funderingar på att ordna en tarp. Typisk "bra-att-ha" grej. Var fick du tag på fallskärmstyg får man fråga?

mvh/samme

samme83; sa:
Har själv funderingar på att ordna en tarp. Typisk "bra-att-ha" grej. Var fick du tag på fallskärmstyg får man fråga?

SVENS FALLSKÄRMSTJÄNST
Ulf Calmerholt
Västerbyvägen 2
610 21 Norsholm
tel 011 543 30
fax 011 544 30
mob 070 595 42 80

// RJ

Vattentäthet

En fråga om fallskärmstyg, hur vattentätt är det? Har för mig att det är en tät väv i alla fall. Har funderingar på att bygga till tältet med ett extra regnskydd vid busväder.

/Stina

Re: Vattentäthet

cykelstina; sa:
En fråga om fallskärmstyg, hur vattentätt är det?
Det håller för vatten - slängde på en bunke och det rann av :) Hur vindtätt det är vet jag inte men den kan inte släppa igenon all luft för då skulle man ju falla som en sten i backen. Jag köpte den för flera år sedan och jag ville bara ha en lätt väv som man kan använda som sol -och regnskydd. Dyrt men lätt. // RJ

Raskesven; sa:
Raskesven- som försäkrar att detta inte är en trådurspårning;-)
Jag ber att få påpeka att denna tråd startades i "Gör det själv" så dina länkar till massproducerade tarpar är def. en urspårning om än en lätt sådan :) // RJ

Re: Vattentäthet

cykelstina; sa:
En fråga om fallskärmstyg, hur vattentätt är det? Har för mig att det är en tät väv i alla fall. Har funderingar på att bygga till tältet med ett extra regnskydd vid busväder.

/Stina

Jag har pratat med killarna på Uffes Hopp shop http://www.uffeshoppshop.se eftersom jag syr en del och handlar symaterial där.
En kort sammanfattning: Fallskärmtyg är gjort för att vara vindtätt. Fallskärmstyg bryts ner av solljus, en opackad fallskärm ska därför inte ligga utomhus, för det förkortar livslängden. Fallskärmstyg finns i väldigt många färger.

Mitt råd är att kolla om det fortfarande går att köpa tältväv från http://www.moskoselkatan.se eller Fjällräven (det går ej att köpa tyg från Hillebergs längre) såvida man inte är ute efter någon speciell färg.
Får man tag på en eller flera uttjänta fallskärmar så är läget annorlunda. Runda fallskärmar är att föredra framför ”fyrkantiga” om man ska sprätta och sy själv, då bitarna är större och sömmarna färre på de runda. En fallskärm pensioneras senast då den är 20 år, så det bör finnas många billiga reservfallskärmar till salu, superbilligt.

Per Brune

Här gäller det att sätta sig på händerna och låta bli att hotfullt skriva:

-Vi vet var du bor!!

*misslyckades...*

Re: Re: Vattentäthet

Brune; sa:
En kort sammanfattning: Fallskärmtyg är gjort för att vara vindtätt. Fallskärmstyg bryts ner av solljus, en opackad fallskärm ska därför inte ligga utomhus, för det förkortar livslängden.
Dåligt att göra solskydd av isf :) men den tål ju regn! Men jag skall kolla hur många år mitt solskydd håller. Om jag ids så kan jag beräkna antalet 'soltimmar', man är ju så fjollig att man skriver loggbok på fjället ;-) // RJ

Livslängd

walk_alone; sa:
Brune; sa:
En kort sammanfattning: Fallskärmtyg är gjort för att vara vindtätt. Fallskärmstyg bryts ner av solljus, en opackad fallskärm ska därför inte ligga utomhus, för det förkortar livslängden.
Dåligt att göra solskydd av isf :) men den tål ju regn! Men jag skall kolla hur många år mitt solskydd håller. Om jag ids så kan jag beräkna antalet 'soltimmar', man är ju så fjollig att man skriver loggbok på fjället ;-) // RJ

Det är troligt att fallskärmhoppare är mer kritiska om när de tycker att tyget börjar bli slitet. Det är ett väldans påfrestning på tyget när fallskärmen vecklas ut. Från ca 200 km/h (55 m/s) till kanske en 1/10 så fort på ett antal sekunder. Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna de exakta siffrorna. 5 korgiga Patrik kanske vet.

Jag använder tyg från uttjänta fallskärmar till mycket. Men just nu håller jag på att sy om (laga) en egen konstruerad jacka i G1000 efter en cykelvurpa. Dom nya packpåsar till tältet ligger halvfärdiga p.g.a att jag prioriterar jackan efter cykelvurpan.

För att förhindra ev dåliga kommentarer: det behövs inga kommentarer om fallskärmar för direktörer och politiker, det är något helt annat.

Per Brune

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg