Att vi har hamnat i det läge vi är i är för att människor i Norra Sverige har nekats fundamentala rättigheter som fanns reglerade i lag redan för flera hundra år sedan. Att det skulle finnas ett högre syfte än dessa fundamentala rättigheter går jag inte med på. Äganderätten har nekats folk och det måste på något sätt rättas till. Det är oerhörda övergrepp på en värnlös befolkning som skett.
Minns Jordabalken från 1700 talet & begreppet laga fång
Den som annans jord, hus och tomt, sälja skifta eller förpanta kan.
Ingen haver våld att sälja, förbyta eller förpanta annan mans jord,hus eller tomt, utan han haver hans öppna brev och fullmakt därtill. Sker annorledes vara ogilt.
Samebyn är en Svensk statlig konstruktion som representerar en liten grupp som helt säkert har dessa rättigheter. Men det finns många många fler med dessa rättigheter, vilket Vapsten domen visat. Det är urminnes hävd som gäller och den är inte nödvändigtvis etniskt betingad.
För att inte missförstå varandra här: Jag håller helt med dig om att det var fel att staten beslagtog samernas mark när det gjordes. Det gjordes för att exploatera, och för att man hade en kolonial och rasistisk syn på samerna. Hade staten inte beslagtagit marken då så är det långt ifrån omöjligt att vi hade haft en ännu mer värdefull och orörd natur i fjällkedjan än vad vi har idag.
Men nu står vi där vi står. Och som jag sa i mitt tidigare inlägg, så lägger jag högre vikt vid att den oerhört värdefulla natur som finns i fjällkedjan ska skyddas jämfört med att ekonomiska vinningar från jakt och fiske ska tillfälla den som historiskt har mest rätt till det.
Jag förstår också att detta låter som en arrogant sörlännings perspektiv på det hela, och det är det till viss del. Men jag drömmer också om stora skyddade naturområden här i söder. Skulle gärna se att ett område i storleksordningen av nationalparkerna i norr inrättades som naturskydd i södra eller mellersta sverige. Tyvärr har ju mycket av den fina skogen som en gång i tiden fanns här nere ersatts av granplantager, och jag hoppas att de fantastiskt fina löv- och blandskogar som finns kvar får fortsätta att finnas här. Dock växer granplantagerna fortfarande.
Men med allt det sagt så vill jag dessutom förtydliga att jag med mitt första inlägg inte motsätter mig att Girjas sameby, eller andra samebyar för den delen får rättigheterna till jakt och fiske, eller andra rättigheter för den delen. Det kan vara så att samerna förvaltar och skyddar fjällvärlden bättre än vad staten gör. Men jag är inte övertygad om det, eftersom att alla vi andra utanför samebyarna som ånjuter och bryr oss om fjällvärlden
har inget inflytande över vad samebyarna gör i fjällvärlden. Staten däremot, där har vi ett demokratiskt inflytande, och kan rösta, protestera och verka för de åtgärder som vi tillsammans vill se i fjällvärlden.
Så, jag är än så länge neutral till att Girjas har fått den här möjligheten. Jag drabbas inte direkt av att jag inte längre kan köpa jakt- eller fiskerättigheter på deras marker, och har inte så mycket sympati för de som nu sitter på jakt- och fiskeforum och är upprörda över detta.
Men jag hoppas att detta leder till ett minskat eller oförändrat tryck på djur- och naturliv i fjällvärlden, samt att de ekonomiska förutsättningar som är viktiga för att få ha kvar vår fjällvärld när civilisationen försöker breda ut sig också får finnas kvar. Med andra ord, jag hoppas att det inte blir ett utökat yrkesfiske som utarmar sjöarna, och att den turistnäring som har blomstrat i fjällvärlden under länsstyrelsernas uppsikt också kan få frodas. Utan turistnäringen är jag rädd för att expolateringar i form av gruvdrivt och vind- och vattenkraft kommer att byggas ut.