En annan variant av Grönlandskajaken är T modellen den har lite mer volym än original modellen men den är fortfarande väldigt trång. Detta gjorde att jag fick ta fram en ny större variant denna kajak har helt annan bakgrund och är mer än Touring/lek kajak än en traditionell kajak denna är Greenland GT. Kort efter att den introducerades drog sig Wirsen ur och Tahe stod utan en mer traditionell jag fick då raskt göra en slimmad variant av Gten
Så om jag förstår det rätt så har Tahe Greenland och Rebel Greenland samma skrov, men olika lock. Och den nya Zegul Greenland har ett annat skrov.
Samma sak med Greenland T, där den gamla från Tahe har samma skrov som Rebel, och där Zegul är en ny variant. Att denna kajak är väldigt trång i Tahes utförande håller jag dock inte med om, min erfarenhet är tvärtom att det är en kajak som passar väldigt många.
Så om man tycker om de gamla kajerna från Tahe, så är det Rebel som idag tillverkar dem, om än med annat lock.
Att diskutera vem som har kopierat vem tycker jag i det här fallet är fånigt, eftersom de alla är kopior av kajaker från Grönland. Äran för designen skall gå till Inuiterna.