Tältpinnar

Äntligen är mina tältpinnar klara.
Tog lite tid men ändå.
  • 15cm långa
  • 5mm kolfiberstav.
  • Spetsen preparerad med Kemisk metall och slipad till en spets.
  • I toppen en avkapad "armeringsdistans" med hål för 1,4mm persiennlina.
19st pinnar blev det totalt.
Medelvikt: 6 g/st

Jag är nöjd!
Skall testa dom om 2 veckor på en tredagarsvandring.
//Peter

Bilagor

• DSC00010.jpg
    DSC00010.jpg
    26.2 KB · Visningar: 988
Äntligen är mina tältpinnar klara.
Tog lite tid men ändå.
  • 15cm långa
  • 5mm kolfiberstav.
  • Spetsen preparerad med Kemisk metall och slipad till en spets.
  • I toppen en avkapad "armeringsdistans" med hål för 1,4mm persiennlina.
19st pinnar blev det totalt.
Medelvikt: 6 g/st

Jag är nöjd!
Skall testa dom om 2 veckor på en tredagarsvandring.
//Peter

Ser bra ut. Kan du tillverka några till mig?

/Stellan

Skeptisk

I långfärdsskridskosammanhang har man försökt ersätta aluprofilen som sitter som sulplatta med kolfiber. Det har inte hållt. Kolfiberlaminat är starkt för böjning men inte för nötning mot is, sten etc. Annars skulle det finnas spadblad av kolfiber.

Men idén kan säkert utvecklas spets av metall och skaft av kolfiber borde kunna fungera men man kanske måste ha ytan av tältpinnen i metall också för att undvika att pinnen böjs mot en sten och en brottanvisning bildas.

Glasfiber ytterst är också en möjlig variant liksom på skidstavar.

Thure

kolfiber har dessutom extremt låg slagtålighet. Så man får nog vara försiktig med tältpinnar i kolfiber.

Här är då en bild. Pinnen till vänster är den medföljande Titanpinnen från Terra Nova, i mitten mitt alster och till höger en Hilleberg i alu.

Varning för Hillebergpinnen. Köpte några, trodde de skulle vara bra som hörnpinnar; man har ju minst frihet med dessa och kan behöva slå i dem. Då borde den typen vara tåligare.
Visst, men de är betydligt svårare att få i hård mark än skålade pinnar, Men, värst av allt, de är inte i ett stycke! Inte roligt att stå med hatten i handen och själva pinnen kvar i marken.

Annars tror jag inte på kolfiber; har läst för mycket negativa erfarenheter.

I
Men idén kan säkert utvecklas spets av metall och skaft av kolfiber borde kunna fungera men man kanske måste ha ytan av tältpinnen i metall också för att undvika att pinnen böjs mot en sten och en brottanvisning bildas.

Glasfiber ytterst är också en möjlig variant liksom på skidstavar.

Thure

Det är väl ingen som sagt att man inte får vara försiktig när det gäller dessa pinnar. Håller absolut med om spets i metall, därav den kemisk metallen i spetsen. Funkar det inte så funkar det inte.

Viktbesparingen är ju dessutom högst försumlig måste jag säga :)

Det beror på hur man räknar. Jag går från 106g -> 48g, alltså 58g eller 55%. Kanske inte så mycket beroende på vad man är ute efter men väl värt ett försök, tycker jag.

Glöm inte hur coolt det är med kolfiber. Det måste oxå vägas in när man väljer...
/Stellan

Det är jä---gt coolt med kolfiber ;)

kolfiber har dessutom extremt låg slagtålighet. Så man får nog vara försiktig med tältpinnar i kolfiber.

Jag hade ju inte tänkt banka ner dom med yxan direkt. Skall vara försiktig.

//Peter

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg