Tältpinnar

Jag håller på och filar på en recension av laser competition och jag kan säga detsamma om tältpinnarna som kom med mitt. På 1 pinne gick den gula plasthatten av innan jag ens slagit upp tältet i vardagsrummet. På fjällvandringen hade jag med 4 Hilleberg-pinnar och 6 Terra-Nova samt 2 Terra-Nova i reserv. 2 till gick sönder för att de råkade träffa en sten nere i marken, vilket leder till att den böjs och spetsen bryter upp kolfiberröret som spetsen sitter i.

Visa bilaga 1023

Tänkte leta runt lite och se vad som fanns på marknaden som väger mindre än HB men är användbara. Kanske blir det att göra egna.

Mv
Peter P.

Kan jag bara ta din text och säga som ungarna "ja me!"

Lika dant för mig! Jag mailade TN som skickade 12 st nya några dagar senare.

Har inte sett tråden tidigare men har ochså beställt 4 mm kolfiberstav när jag ändå beställde mina kolfiberrör till mitt ryggsäcks projekt. Det anlände i dag. Så vi får se vad det blir för "knopp"

En liten spets vore som sagt kanske på sin plats så de inte splittras så lätt. Får fundera på vad man kan använda.. Sen hade jag en tanke på att doppa dem i epoxi? Vet inte om det är en bra idé?

Ja här kommer mitt bidrag!

En liten spets vore som sagt kanske på sin plats så de inte splittras så lätt. Får fundera på vad man kan använda.. Sen hade jag en tanke på att doppa dem i epoxi? Vet inte om det är en bra idé?

15 cm långa med en knopp av 10 mm kolfiberrör. Nu är spettsen doppad i epoxi också. Väger 3 gram styck.

Bilagor

• 2008-08-15 041.jpg
    2008-08-15 041.jpg
    113.1 KB · Visningar: 1,199
15 cm långa med en knopp av 10 mm kolfiberrör. Nu är spettsen doppad i epoxi också. Väger 3 gram styck.

Hehe, roligt att se hur de utvecklas:) Hur verkar 10mm-röret - är det risk att den 'krossas' lätt när den är så kort kapad? Skulle den bli stadigare om du borrade genom båda sidorna så 4mm staven gick genom helt?

Hehe, roligt att se hur de utvecklas:) Hur verkar 10mm-röret - är det risk att den 'krossas' lätt när den är så kort kapad? Skulle den bli stadigare om du borrade genom båda sidorna så 4mm staven gick genom helt?

Det var min första idé, att borra rakt igenom. För att trycket ner i marken skulle vara på pinnen. Sedan såg jag pinnarna med snöre, då kan jag ju inte ha en pinne i hålet.

Tror faktiskt att det kan fungera riktigt bra med rörbiten. och epoxin. får ut och prova i morgon

Var köper ni kolfiberstav? Finns det ingen armerad kolfiber, typ sån som sitter i äldre haspelspön? Hur vore det förresten att stycka liket av ett gammalt spö på jakt efter material?

/A.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg