...alltså, måste man inte skilja lite på varför man gör saker? Jag tror att många med mig gör saker själv för den tillfredsställelsen det ger att tänka ut och tillverka egna prylar. Att det sen i kanske 7 fall av 10 blir gedigna bra saker som går att använda (och är lättare/bättre/snyggare än köpt motsvarighet) är lite sekundärt. Om jag ska vara lite självkritisk, drivs jag ofta i mitt gör-det-självande att kunna ha en pryl som ingen annan har. Knappast ett funkionaltietsargument...
Om man nu har gjort en cool tältpinne som funkar, tycker jag man kan vara stolt. Sen skulle jag personligen inte använda en hemtillverkad pinal gjord av typ metspön och klister, (för att raljera lite) om anledningen till att jag använder tältpinnar är att jag är på kalfjället där det inte finns pinnar att tälja till. Däremot skulle jag gärna använda nämnda pinne i skogsterräng, eftersom problemen om de går sönder inte är så allvarliga, och det då sannolikt finns täljbara pinnar att tillgå som reserv.
Vi på utsidan är ganska inne på att hitta den "bästa" prylen i olika sammanhang, vilket ofta leder till "min pappa är starkare än din pappa"-resonemang. Det går ju an i de andra delforumen, eftersom det rör sig om kommersiella produkter som tål att jämföras. I gör-det-själv-forumet tycker jag att det är lämpligare att kommentera och hjälpa till att förbättra varandras idéer och tillverkade prylar, inte tvinga varandra att motivera på vilket sätt de är bäst i världen.
Jag väljer alltså att gratulera till snygga och originella tältpinnar! Fortsätt använda dem och rapportera alla förbättringar/förändringar du gör med dem, så kommer jag kanske försöka mig på att kopiera dem när jag får tid!