Tältpinnar

funderar på vad jag ska ha för tältspik till mitt nya tält...

hur har dom här fungerat? håller dom? ska man ha 4 eller 5mm kolfiberstav?

annars funderar jag på att köpa hillebergs "Hilleberg Viper Alu, markpinne" http://www.getout.se/item.asp?katid=591&item=7185
väger dom verkligen 11g?? mina propeg väger iaf inte 14 som hb anger...

Propeg är skit och vad jag förstår har Hilleberg slutat med dem. Lagom kul när man tältat en natt på hård mark, drar i snöet och står med hatten i handen och resten av pinnen kvar.

Viper är inte heller så bra om man måste slå i pinnen - de viker sig lätt.

Under sommarn har jag använt Hillebergs nya, V och Y. De verkar mycket starka; enda nackdelen att de inte känns bra att trycka med handen. Men jag kan utan problem trampa ned en Y-pinne i marken utom när det verkligen krävs en sten e.d. Det enda som rår på en Y-pinne är den idiothårda marken som verkar vara regel på camping platser.

slipa i kolfiber mm

får man göra som man vill.
Men dammet är konduktivt och olämpligt i datorer etc, samt givetvis lungor och luftvägar.
I kolfiberns barndom slog någon i Dalen sönder ett kolfibertennisracket på motionsplanen, e u stannande ett antal mainframes p g a konduktivt damm på väsentliga kretskort.

Kolfibers fysiska egenskaper gör det olämpligt till markpinnar. IMHO lätt att avstå från.

Hmm... jag har tältat hyfsat mycket på all möjlig mark och mina har funkat klanderfritt. Dock så grät jag när jag lånat ut några till ett vindskydd och nån IDIOT bankat ner dem med yxa i den hårda marken... Krokigt är bara förnamnet, fick gråta mig till sömns över hur dum man kan vara.

PS. "Är skit" håller jag inte med om och man behöver därför inte bli avskräckt från att använda såna pinnar.

PS2. Hilleberg har mycket riktigt inte de pinnarna numer. Jag har köpt extra V-pinnar som kombination då jag tycker att de runda inte sitter helt bra i viss typ av lösare mark. http://www.hilleberg.se/markpinnar-s.htm

Propeg är skit och vad jag förstår har Hilleberg slutat med dem. Lagom kul när man tältat en natt på hård mark, drar i snöet och står med hatten i handen och resten av pinnen kvar.

Senast ändrad:
Mina DIY med PVC-tejp fungerar INTE om det är för varmt:)
I somras när det var varmare än +20 ca så släppte tejpen från kolfibern - lagom irriterande. Tur att fjällbjörk fungerar i alla väder.
Blir till att göra om.

får man göra som man vill.
Men dammet är konduktivt och olämpligt i datorer etc, samt givetvis lungor och luftvägar.
I kolfiberns barndom slog någon i Dalen sönder ett kolfibertennisracket på motionsplanen, e u stannande ett antal mainframes p g a konduktivt damm på väsentliga kretskort.

Kolfibers fysiska egenskaper gör det olämpligt till markpinnar. IMHO lätt att avstå från.

Nu är det ju inte särskilt svårt att slipa till pinnarna på en annan plats än vid sin dator så själva hanteringen är inget stort problem.

Kolfiberpinnarna fungerar rätt bra i mjuk mark. Däremot sämre i stenig och hård mark och tål inte att bankas ner. Det är så löjligt lite vikt man kan spara på tältpinnarna så jag kommer nog försöka hitta lämpliga titanpinnar som funkar i all mark och som man vid behov kan banka ner.

Propeg finns i alla fall kvar på HB:s hemsida, klicka på tillbehör:
http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Använder själv dem till tältet och tycker de fungerat bra. Men efter att tidigare ha läst om att de inte är i ett stycke testade jag att slå av toppdelen. Gick lätt. Fullständigt idiotiskt att ha toppdelen, som man drar i, i separat stycke. Jag har dock använt dem i flera år utan att toppdelen dragits loss, men litar inte lika mycket på dem längre. Bra pinne tycker jag, om de kunde tillverka dem i ett stycke. Lätta att sakta trycka ner med foten utan att böja dem. Bank med baksidan av yxa böjer dem dock lätt när de träffar sten. Stinger titan tycker jag är för smala, ger inte mycket motstånd i marken. Till kåtan använder jag Frisports, eller HB:s pinne "för mjukt underlag". Det är bra, kanske tar dem till tältet också, eller mixar lite med Propeg.

Raskesven

mitt bidrag till kolfibermaffian

jo, det blev så jag gjorde en uppsättning, mest som en kul grej.. =) inte testat dom på riktigt än, men tycker det verkar lovande.

5mm kolfiberstav med ögla av 2mm Dyneema-lina fastlindad med flugbindartråd. Sågade två små jack så tråden och limmet skulle få fäste. Spetsen och trådlindningen av öglan är lackade med epoxy. 16 cm långa. 59g/12st= 4.9g/st

Bilagor

• P9280173.jpg
    P9280173.jpg
    26 KB · Visningar: 764
inte för att jag vet var ni tältar men varför kör ni inte bara vanliga pinnar från naturen?

Det finns några anledningar till det; för det första så är det ofta så att det helt enkelt inte finns några pinnar att tillgå i stenig och karg alpin miljö. För det andra så kan det vara svårt att få ner träpinnar i stenig och/eller frusen mark. Sen är det kanske inte så lyckat om man ska behöva avverka vegetation för att tillverka tältpinnar varje gång man slår läger. För att inte tala om att det skulle vara rätt jobbigt.

klättrarnas is-skruvar, skruvas ner bland stenarna och i isen, och bil-is-skrapor, de där fyrkantiga i plexiglas, gärna illröda, och måttanpassade,vid snö, med andra ord gör själv...snöfästen

Bilagor

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    2.1 KB · Visningar: 627
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg