Hej alla!
Jag är precis nybliven med Kåta, väldigt taggad, jag har köpt en Nordmarka 6 hos XXL, vilket kan vara en bra instegsmodell nu när jag precis ska testa och inte vill investera för mycket redan nu. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har dumma frågor men tänkte jag skulle fråga er som har lång erfarenhet. Jag har tidigare bara bott i vanligt tält så det blir nytt för mig att bo på detta sätt, jag fiskar i huvudsak, vilket är skälet. Jag har läst en del i forumet men har några frågor:
1. Är det någon som har erfarenhet av just Normarka 6 från XXL? Det är ju en billigare variant som jag förstår det.
Läs mer om Nordmarka 6, kåta. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köp
www.xxl.se
2. Jag har även tänkt att köpa till en tältkamin och har tittat lite på denna modell som heter ”Skrymer” hos röda stjärnan, den verkar prisvärd (2000 kr) och det mesta ingår som jag förstår det. Är det någon som har testat denna modell och vad tror ni om den i en Nordmarka 6?
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/skrymer-taltkamin-44881
3. Nordmarka 6, verkar inte ha ett dedikerat ”hål” för kaminröret, t.ex. i sidan av tältduken på Kåtan, istället verkar det som man tar ut röret i toppen av kåtan, hur har ni löst detta så att det blir bra både för värmen från röret men även skydd för regn osv?
4. Materialet på tältet är ”Flamskyddsbehandlat yttermaterial”, detta antar jag innebär visst skydd för gnistor osv från kaminen?
5. Vad ställer ni tältkaminen på för underlag? Jag har köpt till tältduken till Nordmarka 6 så jag antar att jag behöver något skydd under.
Andra tips? Eller varningar?
Tack för svar! Ser fram emot 2022! 😊
Mvh Anders