Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hemkommen efter en övernattningstur med dottern. Första gången jag provade packramen för att bära. Jag är van vid lättviktsprylar vid vandring, så jag skulle väl inte vilja gå några långturer med detta lasset. Men för kortare vandringar ut till en fin plats är det nog helt ok. Vi tog med Heat Pal också då det skulle vara overkill med kaminen så här tidigt på hösten.
Hemkommen efter en övernattningstur med dottern. Första gången jag provade packramen för att bära. Jag är van vid lättviktsprylar vid vandring, så jag skulle väl inte vilja gå några långturer med detta lasset. Men för kortare vandringar ut till en fin plats är det nog helt ok. Vi tog med Heat Pal också då det skulle vara overkill med kaminen så här tidigt på hösten.
Nä, så jag slängde upp på köp/sälj här och på Facebook och fick tag på en för en 1000-lapp. Helt klart värt det enligt mej. Jag ska prova den när det blir vinter för att se hur mkt den klarar. Med kaminen så sitter man och svettas i t-shirt inne i tältet även om det är isande snöstorm utanför.
Nä, så jag slängde upp på köp/sälj här och på Facebook och fick tag på en för en 1000-lapp. Helt klart värt det enligt mej. Jag ska prova den när det blir vinter för att se hur mkt den klarar. Med kaminen så sitter man och svettas i t-shirt inne i tältet även om det är isande snöstorm utanför.
Efter att ha använt min Nibba 5 några gånger så insåg jag att den inte var helt optimal för mig, främst på grund av höjden. Jag kan inte stå upprätt utan att vika undan myggnätet i toppen, och det är ju lite av charmen med en kåta, att kunna stå i den. Så därför påbörjade jag en spaning efter en strl 7, och då dök det upp en här på prylmarknaden, från 2020 och använd 5 gånger typ.
Sen är det lite halvjobbigt att sälja Nibban, dels pga att jag fick den av flera vänner som gått ihop och köpt den (begagnat givetvis), men även för att den är mycket lättare än dagens "lätta" kåtor från Tentipi. Om jag tar dom lättare tältpinnarna som följde med till BP-kåtan (som är till för stormlinorna) så kan jag komma ner till ungefär 6,0 kg komplett med innertält. En Zirkon 5 lätt med innertält idag väger ungefär 7,2 kg (enligt Tentipi, har ej vägt någon).
Efter att ha suttit och funderat lite så har jag ändå kommit fram till att det rimligaste är att sälja Nibban och köpa ett tunneltält på typ 3.5-4 kg.
Funderar även att på sikt skaffa ett halvt innertält till 7an att ha sommartid när det är insekter. Jag tror det skulle vara trevligt att kunna dela upp kåtan i en "groventre" och ett "sovrum".
Fullständigt rubbade priser!!...vilken vanlig människa har råd att lägga över 30 000kr på ett tält och kamin?
Dom kommer ju att driva sig själva till konkurs...
Överväger ett Helsport Nordmarka 6 själv, litar inte på kvaliteten alls med tanke på att duken är av syntet men jag har inte råd med annat.
Någon som har erfarenhet av det på vintern med kamin?