Tältkåta

Raskesven:

Hade tänkt ta en bild på min mittstång, men har inte lyckats få tummen ur. Är det en sån här skarv-typ på din mittsång.

Har läst litet oroande trådar i andra forum om att denna stångtyp haft problem, men att Tentipi nu bytt till en annan konstruktion. Då min kåta är från 2010 undrar jag om jag har "problems-stången" eller inte. I så fall tror jag att jag gör som du och beställer en Mittstång Pro 9 (jag har en 7a) och kortar av den. Viktökningen blir då 270g, vilket känns försvinnande litet jämfört med kaminens vikt =)

Med vintern annalkande och glödhet kamin vill man ju inte vakna upp i ett inferno om det kommer en decimeter snö under natten =)

Bilagor

• mittstang1.jpg
    mittstang1.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,636
Skogsbaronen.
Jag har precis fått hem min kåta från Moskosel. De fick utföra en del renoveringar. 1997 års modell. Samtidigt beställde jag en mittstång till 7:an, för att korta av och ha liggande i reserv.

Nya mittstången till 7:an är exakt den som du visar på bilden. De har inte längre konat mittstången i skarvarna. Nya konstruktionstypen anses starkare, och jag tror själva konstruktionstypen är starkare än de tidigare koningarna (avsmalningen vid skarvarna). Jag har själv en mittstång hemma som är till 5:an, där jag kapat de konade smalare ändarna på stångdelarna, och istället fäst stålrördelar som precis går in i stångdelarna. Den är säkert stark, men jag gillar ändå inte den båge som blir på 5:ans mittstänger i hård vind

Min gamla mittstång till 7:an, som jag kapat till 230 cm och som jag upplever som pålitligheten själv (böjer sig i princip ingenting i hård vind), är med de gamla traditionella koningarna, men den är större i diametern och tjockare i godset än nya modellen till 7:an. Nya varianten till 7:an tyckte jag såg tunn ut och liten i diametern. Men den svagaste punkten, dvs. koningarna, har de ju åtgärdat.

Vet faktiskt inte vilken variant som blir starkast, min nerkapade mittstång av gamla modellen, eller en nerkapad av nya modellen.

Men du har alltså nya modellen, och inte problemstången med koningarna.

Raskesven

Skogsbaronen.
Jag har precis fått hem min kåta från Moskosel. De fick utföra en del renoveringar. 1997 års modell. Samtidigt beställde jag en mittstång till 7:an, för att korta av och ha liggande i reserv.

Nya mittstången till 7:an är exakt den som du visar på bilden. De har inte längre konat mittstången i skarvarna. Nya konstruktionstypen anses starkare, och jag tror själva konstruktionstypen är starkare än de tidigare koningarna (avsmalningen vid skarvarna). Jag har själv en mittstång hemma som är till 5:an, där jag kapat de konade smalare ändarna på stångdelarna, och istället fäst stålrördelar som precis går in i stångdelarna. Den är säkert stark, men jag gillar ändå inte den båge som blir på 5:ans mittstänger i hård vind

Min gamla mittstång till 7:an, som jag kapat till 230 cm och som jag upplever som pålitligheten själv (böjer sig i princip ingenting i hård vind), är med de gamla traditionella koningarna, men den är större i diametern och tjockare i godset än nya modellen till 7:an. Nya varianten till 7:an tyckte jag såg tunn ut och liten i diametern. Men den svagaste punkten, dvs. koningarna, har de ju åtgärdat.

Vet faktiskt inte vilken variant som blir starkast, min nerkapade mittstång av gamla modellen, eller en nerkapad av nya modellen.

Men du har alltså nya modellen, och inte problemstången med koningarna.

Raskesven

Men så bra. På hemsidan visas alltså den gamla modellen?
http://www.tentipi.com/index.php?id=273&L=4

Vi talade om dimensioner förut och kom fram till att min var tunnare i godset än din, vilket verkar stämma med din nya.

Funderar ändå på att köpa en 9a. Är ju inte speciellt dyrt =)

Tält Vertex 6,5 fot, kamin Titanium Goat 22´´ cylinder stove

Första Resumen av fälttest 2 dagars tur med en övernattning.

Det första man inser är att även om kåta och kamin är superlätt så blir säcken både full och tung; detta skall dock inte skyllas tält och Kamin, 2,77 kg är lite.
Tältet/kåtan går lätt att sätta upp. tar inte många minuter, dock så fästs det bara med öglor i duken och små korta tältpinnar i backen, finns också två st staglinor som också fästs med tältpinnar, saknar mer linor att spänna tältet med, typ Hilleberg har alltid smarta lösningar.
Kaminröret var ett helvete att rulla ihop första gången, men nu sen det var ineldat antog det sin slutgiltiga form nästan automatiskt vid utrullning på backen. Lätt att sätta på vajer ringarna som håller ihop röret så inte röken/eldslågor skall läcka ut på sidan.
Kaminen är lite mera knepig att montera men går ändå bra att få i hop, lite pillig om inte vajerringarna som håller ihop plåten när man rullat dem hamnar i rätt läge, går ganska tungt att dra dem längs hela tuben men det funkar. OBS handskar är ett måste annars blir man sotig som satan om händerna.

Tältet/kåtan är inte så högt bara 6,5 fot vilket gör att man inte riktigt får full ståhöjd eftersom taket sluttar ganska brant. Käns som att det är lagomt för två personer, i alla fall om man skall ha ett rejält vedföråd inne i tältet.
Nu vet jag inte hur kallt det var nånstans mellan noll och fem kanske ner åt 10 grader på natten, nedersta biten ca 3-4 dm av tältduken bildas det kondens på men det får man nog räkna med. Vad jag saknar i tältet är nånting att hänga kläder för tork på, finns några öglor för att hänga innertältet på och där skulle man kunna sätta upp ett snöre, men tror inte det blir bar att hänga för tungt på det viset. ¨Sockarna knöt jag runt tältpinnen på morgonen och de var hyfsat torra efter bara 45 minuter eldning.

Kaminen värmer riktigt bra men är pillig som satan att elda tycker jag. för det första hakar man på spisluckan så blir det för lite drag i kaminen och efter att den flämtat till några gånger så slockan det, alltså får man elda utan lucka vilket medför att om man lägger i för lång ved så kan viss del av röken komma ut i tältet. När det väl brinner bra och veden är lagomt lång då är det däremot bra drag i kaminen och rökfritt. Rund kamin innebär vissa svårigheter vid matlagning, slog ut tre kastruller med vatten på en kväll, innan jag kärde mig att ta ner kastrullen när man justerade veden i den. Eftervärmen från kaminen är noll och intet vilket gör att direkt sista brasen brunnit ut då skall man redan ligga i sovsäcken.

Demontering är snabbt och enkelt, behöver inte vänta på att kaminén skall kallna utan ta den direkt, när den slocknat, med handskar går den att ta med glödbädd också, lyft ut den och skaka ur askan, sen är den kall med detsamma, kaminröret är också kallt på nolltid. kanske skulle man ha en diskborste med och sota av innan man rullar ihop alltihopa.

Nåja summa sumarum är jag nöjd, grejorna funkar men skall kompletera med en lite tyngre kamin också när man inte skall bära alltihopa. Första gången är det svårta att veta hur mycket ved som går åt samt vilken storlek som fungerar bra. Idellt är nog att vara två i kåtan så kan man byta av och elda litegranna, i och för sig skall man ju ha nånting att göra, lilla dragsågen var oumbärlig och gjorde att jag kunde sitta i tältet och kapa ved medans jag eldade.

Återkommer med lite mera analys när jag tänkt igenom det hela.

Bilagor

• 014.jpg
    014.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,986
  • 031.jpg
    031.jpg
    84.4 KB · Visningar: 2,572
  • 033.jpg
    033.jpg
    45.4 KB · Visningar: 1,831
  • 035.jpg
    035.jpg
    44.6 KB · Visningar: 1,868
  • 243.jpg
    243.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,744
Aaaahhh.
Tänk om man låg där nu. Vaknar upp i ett frostigt landskap och hör fågelsången. Tänder kaminen och kokar kaffe =)

Var du tvungen att lägga upp de där bilderna ;)

Såg att du hade ett Exped-liggunderlag, så jag lägger ut en varning ifall du inte känner till detta.
De är tydligen ganska känsliga för övertryck. Jag har läst om de som gjort upp en eld, vilket resulterat i att självaste svetsen på liggunderlaget pressats upp av övertrycket. Exped varnar till och med för att lämna ett pumpat liggunderlag i tältet på morgonen, då den gassande solen kan ha samma effekt.

Men så bra. På hemsidan visas alltså den gamla modellen?
http://www.tentipi.com/index.php?id=273&L=4

Vi talade om dimensioner förut och kom fram till att min var tunnare i godset än din, vilket verkar stämma med din nya.

Funderar ändå på att köpa en 9a. Är ju inte speciellt dyrt =)
Ser så ut. Möjligen är koningen inte lika accentuerad på stången på hemsidan, men det är konade gamla modellen.

Kanske skulle fråga Tentipi vad det är för dimensioner på 9:an? Är den grövre i gods och diameter skulle jag direkt skaffa den till en 7:a :) Det var tidigare i alla fall väldigt stor skillnad mellan 5:ans och 7:ans mittstänger. Vet inte hur mycket som skiljer på nya varianterna.

Här, till höger min gamla nerkapade 7:a, och till vänster den nya till 7:an:

9470a123bc9cd3a3625ab0b6472bc977.jpg

Raskesven

Ser så ut. Möjligen är koningen inte lika accentuerad på stången på hemsidan, men det är konade gamla modellen.

Kanske skulle fråga Tentipi vad det är för dimensioner på 9:an? Är den grövre i gods och diameter skulle jag direkt skaffa den till en 7:a :) Det var tidigare i alla fall väldigt stor skillnad mellan 5:ans och 7:ans mittstänger. Vet inte hur mycket som skiljer på nya varianterna.

Här, till höger min gamla nerkapade 7:a, och till vänster den nya till 7:an:

9470a123bc9cd3a3625ab0b6472bc977.jpg

Raskesven

Ja den nyare ser ju ut att vara något klenare. Tentipi säger ju att den nya är mycket starkare, så de har väl lättat vikten något. Har du vägt dem?

Tack för bilderna!

Ja den nyare ser ju ut att vara något klenare. Tentipi säger ju att den nya är mycket starkare, så de har väl lättat vikten något. Har du vägt dem?

Tack för bilderna!
Lite data från Tentipi

Mittstång pro 5 – Diameter 2,7 cm/godsstorlek 9x6x50 cm

Mittstång pro 7 – Diameter 3,1 cm/godsstorlek 10x6x60 cm

Mittstång pro 9 – Diameter 3,4 cm/godsstorlek 10x7x68 cm

Jag antar att de för 7:an menar godstjocklek 10 mm där diametern är 3,1 cm och 6 mm där diametern är mindre, dvs. de smalare ändarna.

Min gamla 7:a, som jag kapat ner till 230 cm, väger nu 1165 gram.
Min nya 7:a, som jag ännu inte kapat ner utan som är 270 cm ihopsatt,, väger 954 gram. Nerkapad till 230 cm ihopsatt blir det ca 825 gram. Dryga 300 grams skillnad mellan just dem alltså.

Godstjockleken i grövre delarna av 9:an ändras inte relativt 7:an, men jag tror att det är diametern som spelar stor roll här. 9:an nerkapad tror jag blir väsentligt starkare än 7:an. Det är min erfarenhet när de gamla modellerna av 5:ans och nerkapad 7:a jämförs. Där blev det stor skillnad. Avgörande för att ligga lugn i hård vind eller vara på väg med handen mot mittstången. Jag har ju också kompleterat min kåta, 5:an, med 8 stormlinefästen extra, 30-35 cm ovanför de ursprungliga. Numera är alla 16 stormlinefästen av samma typ som storkåtorna. Där skär ingen stormlina med tiden igenom några fästen.

9:ans mittstång, som är 3,4 cm i diameter, kommer jag nog att skaffa mig, och kapa ner till 230 cm. Vill du köpa en reservare till 7:an ;)

Raskesven

Fick du reda på allt det där från Tentipi? Det enda jag fick veta var att 9an, var knappt en halv centimeter grövre än 7an =)

Vad menas med den sista siffran - AxBx60 cm? Är det längden på sektionerna månne?

Nä någon reservsjua behövs inte. Byter jag blir det till en 9a =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg