Tältkåta

Är det en bra idé att köpa någon av dessa som instegsmodell eller skjuter jag mig själv i foten och borde satsa på en riktigt B/P, förmodligen då Tentipi? Såg ju tom att det var en till salu här? Men rätt stor skillnad på 9000 och 4000 trots allt.

Tack på förhand
/Fabian

En billigt kåte af polyester med pu belægning, som begynder kåte med kunne værer Rondane Lavu til NOK 1.840 med gulv, og NKR 1.595 uden gulv.

Låter som att ni har det väldigt trevligt tillsammans i skogen :)

Jag är ganska ny kåtaägare, men jag tycker som följer :
En syntetkåta må ge samma utrymme, men bp-modellen ger enorm mysfaktor. Dessutom är den tåligare mot både nötning och eld.

En 7a är naturligtvis trevlig, men är vikten ett problem kommer en 5a fortfarande duga gott till en vuxen och två barn. För barnen blir det ändå ståhöjd i större delen av en 5a.
En 5bp väger 7,9kg. Tyngre än tält, men ändå ganska lätt att bära på.

Det finns några demoex-femmor av olika årsmodeller på tentipis hemsida (klicka på svenska flaggan och sen på FYND) för 5-7000kr.

Har kikat där och hittar ju en Varrie 5 bp för 6900. Men då är det ju bara 1100 upp till en 7a. Och sen bara 1000 därifrån till den som säljs här och då är det ink golv... och då är jag ju en bra bit ifrån de 4000 som jag kan köpa en Varanger 8-10 för...

Kåtor är ju så pass tunga i sig själva, oavsett vilken modell man väljer att kanot, cykelvagn, bil eller pulka nästan blir ett måste ändå så vikten är egentligen inte problemet...

Svårt det här :) Och ännu värre är att jag har 30% på xxl idag genom Eurocard men det erbjudandet går ut vid midnatt så det är snabba puckar som gäller dessutom.

Vreede. Du har ju en Varanger 4-6 för 3000 hos XXL: http://www.xxl.no/villmarksliv/lavvo/lavvo/lavvo-varanger-4-6-ytterduk-stang-1021712

Den är lite större än tentipis femmor, vilka jag tycker räcker för en vuxen och två små barn. Jag har använt min femma ett flertal tillfällen, i bomull/poly från Tentipi, då vi varit två vuxna, en tonåring, en stor hund och ryggsäckar. Det tycker jag dock är max. En poäng med kåtan är utrymmet. Oftatst är vi bara två vuxna och två stora ryggor, ev. en stor hund.

Ungarna växer dock, och kanske ytterligare en vuxen tillkommer framöver?

Jag brukar rekommendera b/p. Tentipis Safir, som den heter idag, eller som nummer två Venors kåta. Varangers syntet 4-6 väger 6 kg, inte så mycket som skiljer. Som nämnts är dock b/p mest känsla i, och tåligast.

I ditt fall ser jag de tre bästa alternativen som:

Antingen köper du Varangers 4-6 för 3000 (frakt och moms kan tillkomma då det är Norge), och prövar kåtalivet med den. Ändrar du dig och istället vill skaffa en tentipi i b/p, den sjua som säljs här (om den då finns kvar) eller en femma, vet jag någon som då köper din Varanger 4-6 i syntet för ca 2500, om du inte eldat sönder den eller dylikt;-) Då gör du inte någon förlust att tala om. Eller så slår du till direkt på sjuan som säljs här eller på en femma i b/p.

Raskesven

Mindre gasolkamin i tältkåtan, Zirkon 7 lätt med innertält/golv ?

Första natten i kåtan avklarad.

Jag kan berätta för herrskapet att en 3,2kW fotogenkamin (Corona) håller 10 - 15C på en höjd av 0,5-1m i kåtan. Då var utetemperaturen -16C, och vi var tre stycken som satt på bänkar i kåtan.

Perfekt som öltält med andra ord =)

Jag har också köpt en vedkamin. Försvarets äldre modell fick jag lös via en bekant för 600kr. Totalhöjd 3m, vilket blir perfekt på Safir 7 som är 2,75m.
Har inte prövat den ännu och jag avser inte göra det i år heller, då fotogenkaminen duger gott resten av säsongen. Bilder kommer till sommaren =)

Hej.

Är helt ny i detta forum och har läst en hel del om era resonemang om värme i tältkåtan.
Min fundering är hur skulle en mindre gasolkamin fungera som värmekälla i kåtan.
Finns det avgörande nackdelar som gör den helt olämlig ?
Jag tänker använda den i första hand under senhöst (ripjakt)

Hej.

Är helt ny i detta forum och har läst en hel del om era resonemang om värme i tältkåtan.
Min fundering är hur skulle en mindre gasolkamin fungera som värmekälla i kåtan.
Finns det avgörande nackdelar som gör den helt olämlig ?
Jag tänker använda den i första hand under senhöst (ripjakt)

Fungerar säkerligen bra vad det gäller effekt. Som jag skrev så fungerade 3,2kW fotogenkamin fint i -16C. Veckan efter, på annan ort, var det nollgradigt och vi satt på snötäcket i t-shirts och drack öl i rumstemperatur.

Fördelar med gasol är ju att det brinner rent. Det blir bara koldioxid och vatten. Fotogenkaminer kan ju ge litet avgaser om de brinner orent (vilket i och för sig kan vara en bra varning på att syret håller på att ta slut).
Nackdel är kanske vikten. Gasol medför tryckkärl som väger en hel del, medan fotogen transporteras i närmast viktlösa förpackningar. Fast detta är något som blir ett problem först vid längre vistelser.

Gasol är ju farligt vid läckage, men den stora faran vid sådan här eldning är ju syrebrist och/eller koloxid. Gasolkaminer har väl oftast säkerhetsdetaljer som slår av gasen om det slockar (?), och i så fall tillkommer ju ingen fara med gasolkamin.
Själv vill jag dock ha eldvakt om det ska eldas nattetid, men det är kanske inte aktuellt med natteldning för dig i vilket fall som helst om du ska ut på hösten (?).

Ytterligare en sak.
Min fotogenkamin ger ingen strålningsvärme åt sidorna. Strålningsvärmen kommer först ovanför, så om man ligger på marken får man vänta på att luften ska värmas upp innan man kan värma sig.
En kamin som strålar åt sidorna (såsom gasolkaminer oftast gör) skulle vara bättre.

Hoppas du blev klokare =)

/Tomas

Tack för svaret, men....

....jag förstår ändå inte helt. Menar du att en gasoldriven kamin, jmf t ex en vedeldad, skulle utgöra en större risk avseende syrebrist och/eller koloxid ?

mvh/Lennart

....jag förstår ändå inte helt. Menar du att en gasoldriven kamin, jmf t ex en vedeldad, skulle utgöra en större risk avseende syrebrist och/eller koloxid ?

mvh/Lennart

Nej det var inte det jag ville åt, med viss reservation.**

Jag menar mest att det finns olika för och nackdelar med olika system.
Gasol har fördelar med att det inte blir några farliga avgaser (bortsett från koldioxid).
Gasol har nackdelen att själva bränslet är farligt att andas in. Fast de flesta gasolkaminer brukar ha säkerhetsspärrar som slår ifrån gasen om lågan slocknar, och i så fall kan man bortse från den faran.

**
En vedeldad kamin har en skorsten, vilket gör att alla gaser som avges lämnar tältet utan att ha kontakt med luften i kåtan.

Man kan också jämföra hur vedeldad respektive gas eller fotogendriven kamin används. Med vedeldad kamin eldas tills man går och lägger sig i sovsäcken (om det inte är många personer med eldposter). Kaminen brinner bara klart och det blir ingen fara för förgiftning. Med gas- eller fotogendriven kamin kan man låta kaminen stå och brinna när man lägger sig, och då finns en fara om man inte ventilerar.

Raskesven

Man kan också jämföra hur vedeldad respektive gas eller fotogendriven kamin används. Med vedeldad kamin eldas tills man går och lägger sig i sovsäcken (om det inte är många personer med eldposter). Kaminen brinner bara klart och det blir ingen fara för förgiftning. Med gas- eller fotogendriven kamin kan man låta kaminen stå och brinna när man lägger sig, och då finns en fara om man inte ventilerar.

Raskesven

Det var det jag ville åt. Skorsten ventilerar bort farliga gaser.

Jag föredrar ändå att inte elda under natten, oavsett typ av värmekälla.

Risken om man planerar att elda under natten är att man tar med sig för kall sovsäck, och då blir det en otrevlig resa när kaminen slutar fungera eller när bränslet tar slut.
En varmare sovsäck väger dessutom ingenting i jämförelse med natt-bränsle =)

Det är trevligare att värma upp kåtan och lägga sig i den uppvärmda sovsäcken, sova utan värme, och sedan värma upp till frukosten =)

Bjuder på en bild från gårdagen =)

Bilagor

• 2012-05-10 12.02.28_liten.jpg
    2012-05-10 12.02.28_liten.jpg
    149 KB · Visningar: 2,356
Föresten. En fråga till dig, Dan, som har erfarenhet.

Det småregnade under flera timmar igår. Till en början rann vattnet av, men med tiden tog duken upp vatten.
Det läckte aldrig in, men duken var helt klart blöt (genomblöt) och den kändes blöt på insidan.
Jag vill inte veta vad kåtan vägde då =)

Tentipi rekommenderar att man blöter ner sin kåta totalt (när den är ny) och sedan låter den torka, för att impregneringen ska "aktiveras".
Det kommer ju visa sig nästa gång om så är fallet, men jag undrar om du har något att säga om detta.
Vidare. Är det någon skillnad på fabriksimpregneringen och den du lagt på själv (Acapella?)?

Föresten. En fråga till dig, Dan, som har erfarenhet.

Det småregnade under flera timmar igår. Till en början rann vattnet av, men med tiden tog duken upp vatten.
Det läckte aldrig in, men duken var helt klart blöt (genomblöt) och den kändes blöt på insidan.
Jag vill inte veta vad kåtan vägde då =)

Tentipi rekommenderar att man blöter ner sin kåta totalt (när den är ny) och sedan låter den torka, för att impregneringen ska "aktiveras".
Det kommer ju visa sig nästa gång om så är fallet, men jag undrar om du har något att säga om detta.
Vidare. Är det någon skillnad på fabriksimpregneringen och den du lagt på själv (Acapella?)?
Det var samma sak med min duk när kåtan var ny. Jag var aldrig riktigt nöjd med fabriksimpregneringen. Jag impregnerade kåtan med Acapella redan första året, och har gjort om impregneringen vart 3:e till 5:e år. Det blev stor skillnad efter att jag använt Acapella. Kåtans duk har blivit bättre och bättre med tiden vad gäller vatten. Numera känns den inte blöt på insidan även om det regnar mycket, givet att jag ventilerar. Är det plaskblött ute har kåtan svårare att släppa ut kondens genom duken. Från början var det tydlig tygkänsla i duken, numera är duken mer åt skinnhållet i känslan. Eldning osv har gjort sitt till när det gäller känslan i duken.

De lodräta sömmarna tätade jag med flytande impregneringsmedel, som trängde in i sömmarna. Samtliga stormlinefästen har jag också impregnerat så de inte kan suga in vatten som sedan droppar ner inne i kåtan. Sömmarna längst ner, runtom mellan duk och stormmatta är tätade med seam-sealer.

Bra att impregnera duken med Acapella, både för regntäthet och dukens struktur. Ska hindra röta också. Duken blir helt enkelt bättre med Acapella.

Får du mörka fläckar som du ser innifrån på duken när det regnar så är impregneringen dålig och duken suger åt sig vatten.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg